Comença la navegació a l'Ebre amb més controls contra l'expansió del caragol maçana i el musclo zebra

La campanya s'inicia amb poc cabal i amb accions preparades per mantenir el tram net d'algues

per Redacció , Tortosa, 18 d'abril de 2019 a les 16:47 |
Imatge aèria de l'embarcació que recull algues al riu Ebre. | Cedida
Aquesta informació es va publicar originalment el 18 d'abril de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La temporada de navegabilitat del riu Ebre s'ha iniciat este dijous amb més controls per evitar nous focus d'infecció de caragol maçana i per controlar la plaga del musclo zebra. Este any hi haurà també una zona d'inspecció addicional a Móra la Nova, que se suma les de Tortosa i Benifallet. Es tracta de comprovar que les embarcacions que entren al riu estan desinfectades correctament i que no porten ni larves ni exemplars que puguin contaminar zones netes de l'Ebre. La temporada arrenca amb cabals baixos i amb les embarcacions de manteniment de l'Institut pel Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (IDECE) preparades per controlar la propagació d'algues i per mantenir net de macròfits el tram navegable.

El director de l’IDECE, Alfons Montserrat, ha explicat que s'ha posat a punt del canal habilitat en el tram comprés entre Ascó i Amposta, d'uns 95 quilòmetres per a la navegació al tram final de l'Ebre. L'IDECE s'encarrega del control, vigilància, seguretat i manteniment de la navegació fluvial del riu Ebre i ha senyalitzat i delimitat amb 342 boies tot el tram.


També s'han preparat els 17 embarcadors existents a les poblacions riberenques i es posarà de nou en servei la resclosa de Xerta, que estarà oberta tots els dies, des de les deu del matí fins les set de la tarda, perquè els vaixells puguin superar l'assut, un cop fets els controls pertinents que certifiquin que no estan contaminats pel cargol poma o el musclo zebrat.


Control rigurós

L'IDECE torna a establir "un rigorós protocol" per evitar la propagació d'estes plagues que castiguen el delta de l'Ebre i el riu. Pel que fa al caragol maçana i després d'alguns ensurts, com un petit focus detectat a Miravet l'any 2017, es revisen de manera exhaustiva i diària les embarcacions. Si s'observa alguna anomalia, s'informa als organismes pertinents per a què prenguin mesures. Existeix, un contacte constant amb la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE) i el Departament d'Agricultura.

Pel que fa al musclo zebrat, Montserrat ha insistit que totes les embarcacions tenen l'obligació de fer la corresponent desinfecció i per facilitar-ho l'IDECE disposa d'un equipament mòbil que es trasllada als embarcadors per fer la revisió. Per últim, l'Institut ebrenc i el Consorci de Polítiques Ambientals de les Terres de l'Ebre (COPATE) col·laboren amb els tractaments contra les larves de la mosca negra. 

Seguretat al riu
També s'habilita un servei permanent per atendre qualsevol tipus d'emergència o per prevenir accidents fluvials i es dona suport logístic a les embarcacions, amb motor o sense. Es tracta de tasques de vigilància i control que sol·liciten les empreses turístiques que operen al riu, especialment quan treballen amb grups nombrosos de piragüistes. Durant la campanya, entre Ascó i Amposta, hi operen al voltant de 2900 vaixells fluvials a motor i prop de 20.000 piragües. Els tècnics disposen de tres embarcacions ràpides per fer el manteniment, la vigilància i el control de tot el tram de navegació. 

A més d'estes embarcacions ràpides que realitzen els controls diaris, l'IDECE disposa d'una altra embarcació de reserva, una embarcació de tallada i retirada de macròfits de grans dimensions per a tota la zona del riu i una embarcació petita per a la ribera de l'Ebre. També hi ha dos remolcadors per transportar material pesant i dos pontones de carga, un embarcador mòbil per a emergències o actes festius -a disposició dels ajuntament o club nàutics que ho sol·licitin-, un vehicle amb maquinària de desinfecció per a les revisions del musclo zebrat, i un equip de batimetria. 

 

Participació