La Plataforma Trens Dignes denuncia la disminució de serveis de transport a l'Ebre

Reclamen els trens com el mitjà més sostenible en contraposició a l'Alta Velocitat

Imatge d'arxiu d'un acte reivindicatiu de la plataforma Trens Dignes Ebre.
Imatge d'arxiu d'un acte reivindicatiu de la plataforma Trens Dignes Ebre. | S.B.
Aguaita.cat
13 d'octubre del 2021
Actualitzat a les 9:52h
La Plataforma Trens Dignes ha realitzat un comunicat per reclamar millores de servei de transport a l'Ebre, i reivindicar el tren com el mitjà de transport més eficient energèticament, amb menys emissions i que contribueix a l’equilibri territorial, en contraposició a l'Alta Velocitat.

Des de la plataforma denuncien que la progressiva disminució de serveis als municipis de menys de 20.000 habitants, fa que estos estiguen abocats lentament a la seva desaparició. D’altra banda, fan referència a la situació d’emergència climàtica actual, i consideren que els trens haurien de ser claus per fomentar un transport més ecològic.
 
Europa ha declarat este any 2021 com a l’any del ferrocarril per tal de prioritzar la defensa dels trens com a mitjà de transport més segur, al servei de les persones, i mediambientalment més sostenible. "En els darrers anys, hem vist com els diferents governs de tots els colors polítics, han orientat el transport cap a la privatització, utilitzant els diners públics per línies d’alta velocitat, en mans d’inversors privats, en detriment d’inversions en les línies convencionals utilitzades pel 95% dels usuaris" denuncien des de la plataforma.

 "L’Alta Velocitat ha consumit grans inversions públiques, a més, té un gran impacte
ambiental i energètic, i ha contribuït a l'aïllament  de les zones rurals" manifesten des de la PTD, i afegeixen que "esta concepció del transport, s’allunya del paper de servei públic, de vertebració del territori i de reequilibri territorial".
 
La Plataforma Trens i Transports Dignes de les Terres de l’Ebre i Priorat, s'adhereix al manifest de totes les plataformes de l’estat que defensen els següents punts:
 
- Redissenyar les nostres ciutats prioritzant un sistema de mobilitat basat en desplaçaments en transport públic col·lectiu, en tren o a peu i en bici.
- Redissenyar l’oferta de transport públic que integre els serveis  regionals amb els de grans distàncies per tal de facilitar l'accessibilitat als serveis necessaris per a la població dels petits municipis en la mateixa jornada.
- Establir criteris socials, sobretot en l'àmbit rural, per combatre la reducció del transport ferroviari, causa fonamental del seu despoblament.
- Garantir l'accés universal al tren a totes les persones usuàries de forma assequible i sense barreres d'accessibilitat.
- Facilitar espais per tal que els usuaris puguin portar al tren les seves bicicletes.
- Incrementar les inversions en la renovació i actualització de les infraestructures de les línies de tren convencionals  davant les d’alta velocitat.
- Recuperar els trens nocturns per tal de connectar els nostres territoris perifèrics, les comunitats autònomes entre si i els enllaços transeuropeus amb Portugal i França.
- Recuperar les circulacions i parades suprimides a conseqüència de l’aplicació de l'OSP (Obligació de Servei Públic) per part del govern.
- Potenciar el transport de mercaderies en tren per tot el territori.
- Recuperar les línies tancades aprofitant les infraestructures existents.
- Crear progressivament, noves xarxes de rodalies sobretot a les comunitats autònomes en què no n’hi ha.
- Protegir les empreses públiques ferroviàries amb compensacions que els facin possible reduir els preus dels bitllets.
- Electrificar les línies ferroviàries que no hi estiguen, abandonant progressivament la tracció dièsel
-  Comprometre a les empreses ferroviàries públiques en la utilització d’energies renovables.
- Paralitzar els processos de privatització del transport ferroviari i mantindre les empreses dintre de l'àmbit públic.
- Defensar el ferrocarril públic amb treball públic de qualitat, estable i amb drets laborals