Amposta reordena els accessos de la platja d'Eucaliptus però no farà pagar els vehicles per entrar

El consistori delimitarà espais amb cordes i destinarà dos agents cívics per controlar la massificació de l'espai

Platja dels Eucaliptus
Platja dels Eucaliptus | Turisme d'Amposta
Aguaita.cat
09 d'abril del 2021
Actualitzat a les 18:13h
L'Ajuntament d'Amposta reordenarà els accessos i els usos de la platja deltaica dels Eucaliptus per evitar la massificació turística experimentada durant l'estiu passat i, especialment, esta Setmana Santa. La regulació, acordada amb el parc natural del delta de l'Ebre, la Generalitat i el servei de Costes estatal, funcionarà com a prova pilot a partir d'aquest estiu amb la idea d'organitzar els espais públics del litoral però sense establir una taxa per accedir-hi amb els vehicles, a diferència del que farà l'Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita a la barra del Trabucador. El consistori Ampostí destinarà dos agents cívics aquest estiu a Eucaliptus per controlar la massificació i invertirà 20.000 euros en elements per delimitar espais.
La prova pilot ha de permetre ordenar els diferents usos dins de la mateixa platja dels Eucaliptus, una de les més grans del Delta, amb sis quilòmetres de llargada i una amplada que supera els 200 metres. Per posar fil a l'agulla el consistori aprovarà una ordenança en la qual es regulen aspectes com les zones i horaris per a pescar, la presència de gossos o la prohibició de pernoctacions, si bé en alguns casos la normativa municipal ja preveia limitacions.

"Possiblement tots hem sigut una mica laxes però ara toca posar les coses negre sobre blanc i parlar amb qui té les competències, coordinar cossos de seguretat i posar una mica d'ordre", ha reconegut l'alcalde d'Amposta, Adam Tomàs, qui ha reconegut la necessitat, des de fa temps, d'aplicar efectivament la regulació. Una decisió que l'allau de visitants arran de la pandèmia de la covid-19 ha acabat precipitant.

La qüestió de les autocaravanes serà objecte d'una especial atenció. Se'n van comptabilitzar més de 160 pernoctant a la platja el passat 3 d'abril, una pràctica que, sobre el paper, ja no està autoritzada. Tomàs insisteix sobre la importància, a partir d'aquest moment, de donar a conèixer i fer complir la normativa, tot recordant que ja existeixen a la zona càmpings i espais municipals habilitats amb aquest objectiu.

També la de l'accés: la idea de l'Ajuntament és organitzar un circuit d'entrada i sortida per concentrar els fluxos des dels múltiples camins actuals. Es delimitaran espais per poder deixar els cotxes amb pals i cordes. "Que no tot s'hi valgui i la gent puga deixar els cotxes en àrees delimitades i que no tothom pugui deixar el cotxe a primera fila. Que hi hagi una mica de regulació", ha apuntat Tomàs. Segons ha clarificat, no es tracta de crear "bombolles" específiques d'aparcament i es permetrà estacionar al llarg dels vials de forma ordenada. "Però a la platja s'hi haurà d'anar caminant", precisa.

Els resultats d'esta prova pilota permetran també que l'Ajuntament pugui avaluar, passat un temps, l'efecte de la regulació abans de prendre decisions sobre noves mesures, com la imposició de taxes d'accés. Tomàs apunta, en aquest sentit, que caldrà veure també les repercussions que pugui tenir també la imposició d'una taxa d'entrada al Trabucador, davant la possibilitat que podrien acabar desviant més visitants cap a la zona d'Eucaliptus.

Pel que fa a la resta d'Ajuntaments de les poblacions del Delta de l'Ebre les decisions sobre la regulació de l'accés a les platjes i zones d'espai natural protegit són les següents:
 
LA RÀPITA

L’Ajuntament de la Ràpita regularà l’accés al Trabucador este estiu davant l’afluència de vehicles que el visiten. Durant els mesos de juliol i agost tindrà lloc una prova pilot per controlar l'allau de visitants, analitzar quines són les necessitats i les demandes del Trabucador i dotar-lo de serveis. S’instal·larà un control d’accés, un punt d’informació i gestió turística, serveis sanitaris i tres zones d’estacionaments. 

En aquesta prova pilot, s’establiran taxes per accedir: els cotxes hauran de pagar un import de 5 €, les caravanes o autocaravanes de 8 € i les motos de 3 €. Els rapitencs i rapitenques comptaran amb una bonificació del 100% i per tant, no hauran de fer front al pagament de la taxa. Els diners obtinguts de les taxes es revertiran en el manteniment del Trabucador, és a dir, es destinaran a fer front a les despeses que suposa la seva regulació i a la conservació de l’espai natural. 

L'alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, ha explicat que des del 2016 demanen al servei de Costes de l'Estat una concessió per regular el Trabucador, però que esta operació "no ha sigut possible". Per això, apunta l'alcalde, en coordinació amb el Parc Natural del Delta de l'Ebre el gener de l'any passat van optar per demanar una autorització temporal davant la "urgència" d'ordenar l'espai.

Esta setmana, l'Ajuntament de la Ràpita ha rebut l'autorització de Costes de la Generalitat, dins del pla d'usos de platges, per poder regular i ordenar el Trabucador. Això, segons el consistori, permet que este estiu s'implemente una prova pilot "per regular la massificació d'este paratge singular del delta".

Caparrós ha exposat que "entre les diferents administracions actuants i la ciutadania hem de fer un esforç per mantenir el Trabucador en bon estat per poder continuar gaudint-lo, tenint en compte que és un dels espais mediambientals més desitjats del delta de l'Ebre però, a la vegada, un dels més sensibles". "Regularem el Trabucador per a poder conservar el Trabucador", ha resumit l'alcalde.

SANT JAUME D'ENVEJA

L'alcalde de  Sant Jaume d'Enveja, Joan Castor Gonell ha informat a Aguaita.cat que: "A Sant Jaume seguirem fomentant el turisme familiar i sostenible. Habilitarem més serveis i equipaments, com una zona d'aparcament més amplia amb la senyalització adequada. També estem en reunions amb Costes, el Parc Natural i les administracions competents per veure com organitzem els espais de forma adequada".

DELTEBRE

Al seu torn l'alcalde de Deltebre Lluís Soler afirma que : "L'estiu passat ja vam acollir molt de turisme de proximitat i això va posar en relleu la necesitat de més zones d'aparcament. No plantejem la regulació de l'accés, però sí de les zones d'aparcament a les platges on no en tenim. Per això estem en contacte amb Costes i el Parc Natural i ja hem començat a treballar en un projecte tècnic, però la principal dificultat es trobar els terrenys per habilitar estos aparcaments, tenint en compte que la majoria son camps d'arròs o zona de nidificació d'aus. Un cop tinguem habilitada la zona d'aparcament, ja estudiarem si apliquem una taxa per aparcar".