El confinament decretat pel govern espanyol arran de la crisi del coronavirus ha dixat en dubte el pagament de les quotes als gimnasos. Alguns centres han acordat suprimir les quotes, mentre que d’altres opten per mantenir-les però amb descomptes, buscant compensacions per tot el temps que hagen estat tancats. L’Agència Catalana del Consum recorda que el consumidor té dret a reclamar el retorn de la quota del període en el qual els centres hagen estat tancats, però també apel·la a la “solidaritat” i a la importància de trobar solucions “que ajuden” tant els consumidors com els autònoms i les petites i mitjanes empreses.
L’Institut Barcelona Esports, de l’Ajuntament de Barcelona, va acordar suprimir les quotes dels 41 CEM de la ciutat, que compten amb més de 200.000 abonats, fins que puguen tornar a obrir, i un cop es torne a la normalitat, es decidirà com “compensar” les persones abonades pels dies de març en què els centres han estat tancats.
Altres centres privats han optat per la “congelació” de les quotes fins a la reobertura del centre i una compensació “àmplia” per als dies de tancament del mes de març. Així, per exemple, als socis amb quotes semestrals o anuals se’ls allargarà l’abonament els mesos necessaris per compensar el tancament del centre.
La cadena de gimnasos DiR, en canvi, proposa una solució diferent: fer efectiu l’abonament, i a canvi descomptar els dies de tancament en els següents rebuts; prorrogar el proper pagament tants dies com el club hage estat tancat, o reduir l’import de la quota un 20% fins que siga possible l’obertura dels centres. Una altra opció que ha plantejat la companyia és mantenir l’abonament intacte, “en solidaritat als esforços” del club, que durant el període de confinament ha habilitat una plataforma d’entrenament virtual, amb classes dirigides d’esport i també consells sobre fisioteràpia i nutrició.
L'Agència Catalana de Consum demana "buscar solucions" de consens entre companyies i usuaris
L’Agència Catalana de Consum recorda que el consumidor té dret al reemborsament de la quota en el període en què el centre hage estat tancat. Tot i això, la directora de l’agència, Beth Abad, que “el Codi de Consum preveu que els gimnasos puguin oferir serveis alternatius que satisfacin els consumidors”. En cas que el gimnàs es negués a retornar la quota, el client hauria de deixar-ne constància en el mateix centre, i si un mes més tard no haguessen contestat, o es neguessen a fer el reemborsament, es recomana presentar una reclamació a l’Agència Catalana de Consum.
En este sentit, l’Agència ha iniciat una campanya de consum “responsable i solidari” que té l’objectiu d’informar “permanentment” de les situacions derivades del confinament, i que s’articula en deu càpsules amb consells i reclamacions generals sobre viatges i transports, subministraments bàsics, hipoteques, espectacles i esdeveniments, o serveis pels quals es paguen quotes, entre d’altres.
Beth Abad també apel·la a la “solidaritat” dels consumidors i demana “buscar solucions” de consens que puguen ajudar les dues parts, també les companyies.
Aquesta és la petició que ha traslladat el Club Natació Granollers als seus socis,
que continua cobrant les quotes als socis malgrat estar aplicant un ERTO. En un comunicat oficial, el centre demana “complicitat i compromís” als consumidors, recordant la importància del pagament de les quotes a l’hora de fer front al manteniment de les instal·lacions, tot i que també s’ha compromès a “compensar” els clients amb serveis oferts al marge de la quota, com ara cursets de natació o lloguer d’armariets.