Les pluges entren en fase de «finalització»: «Serà un dia de prioritat per recuperar la normalitat»

La consellera d'Interior, Núria Parlon, fa una crida a la prudència i a evitar desplaçaments, si bé les precipitacions d'este dimarts al litoral català no haurien de ser torrencials

Publicat el 14 d’octubre de 2025 a les 09:27
Actualitzat el 14 d’octubre de 2025 a les 12:51

Les pluges torrencials a les Terres de l'Ebre que han deixat diversos municipis totalment enfangats i inundats entren en una fase de "finalització", segons ha explicat la consellera d'Interior, Núria Parlon. La "prioritat" d'este dimarts és "recuperar la normalitat", ha assegurat. En este sentit, la consellera ha explicat que s'està coordinant un equip de 75 voluntaris de diferents entitats que treballaran durant el dia d'avui a la zona afectada per ajudar veïns i veïnes a netejar els espais i les infraestructures castigades. En tot cas, des de Protecció Civil es mantindrà el pla d'emergència activat a les quatre comarques del sud fins, almenys, la mitjanit.

Tot i el bon pronòstic de cara al final d'este episodi catastròfic, Parlon també ha advertit que si bé es preveu que pugui continuar plovent a tot Catalunya, especialment a la zona del prelitoral i litoral, les precipitacions no seran violentes. "No s'esperen pluges torrencials com les que hem tingut diumenge i dilluns", ha asseverat.

La consellera ha recordat que les escoles i els centres d'atenció a les persones grans continuen tancats este dimarts per "precaució" i perquè es pugui treballar en el restabliment de la normalitat. "El territori està molt afectat", ha assenyalat. Arran de tota la feina que queda per fer, Protecció Civil ha organitzat un dispositiu de 75 voluntaris entre els quals es repartirà el material necessari per contribuir en les tasques de recuperació. Amb la mateixa finalitat, 25 persones més de la Creu Roja s'han desplaçat també a les Terres de l'Ebre.

Pel que fa a les vies afectades, només resten tallades la C-12, que està "impracticable" entre Amposta i Tortosa, així com la TV-3443, també entre les mateixes poblacions. Per l'N-340 sí que es pot circular, però cal “molta precaució”. I, quant a l'R16 de Rodalies que arriba fins a Ulldecona-Alcanar-La Sénia, Renfe ha informat que continua tallada entre Tortosa i l'última parada a causa dels danys provocats a les vies. L'operadora ha habilitat un servei alternatiu per carretera entre Tortosa i Vinaròs per poder enllaçar els trens que arriben fins a València. En tot cas, el corredor del Mediterrani hauria de recuperar la normalitat cap al migdia

Amb tot, Parlon ha fet una crida a evitar desplaçaments, ja que el pla d'emergència continua actiu i encara hi ha certa "inestabilitat" meteorològica.

"Recuperar la normalitat"

La situació viscuda els darrers dos dies a l'Ebre, especialment a les comarques del Montsià i el Baix Ebre, ha fet patir els ebrencs, que han vist com una gran riuada passava pels carrers dels seus pobles i s'enduia tot el que es trobava per davant. Cotxes esclafats i d'altres negats al mar, cases precintades que ja no són habitables, carreteres i camins destrossats, camps d'arrossars, oliveres i cítrics greument afectats... Ara, els veïns de municipis com la Ràpita, Santa Bàrbara, Godall o Alcanar han de tenir paciència i treballar per recuperar una normalitat que costa d'imaginar.

De moment, per fer front a les destrosses, el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat fa unes hores un primer paquet d'ajudes de 10 milions d'euros per als municipis més afectats pels aiguats i una partida de 50 milions en crèdits que estaran disponibles a partir de dilluns vinent a través de l'Institut Català de Finances. Albert Dalmau, el conseller de la Presidència, ha anunciat en declaracions a Catalunya Ràdio que estes ajudes podrien començar a arribar en quinze dies.