Desarticulada una organització amb base al Delta de l'Ebre que pretenia transportar 11 tones d'haixix en velers

S'han detingut membres de l'organitació a Tortosa, Roquetes, la Ràpita, l'Ametlla de Mar i Vinaròs

Fardells d'haixix intervinguts en un dels velers
Fardells d'haixix intervinguts en un dels velers | Mossos d'Esquadra
Aguaita.cat
30 d'abril del 2020
Actualitzat a les 12:05h
L'Agència Tributària i els Mossos d'Esquadra han desarticulat una important organització criminal internacional dedicada a el tràfic de drogues amb base al Delta de l’Ebre i que ha suposat l'ingrés a presó de 16 persones i la confiscació d'11 tones d'haixix amb un valor al mercat de 66 milions d'euros.

L'operació, anomenada 'Zori', s'ha desenvolupat al llarg de més d'un any, sota la direcció del Jutjat d'Instrucció 1 de Tortosa i ha suposat la confiscació de dos velers carregats amb més de 11 tones d'haixix, dues embarcacions més i divers material electrònic i documentació, així com l'ingrés a la presó de 16 membres de l'organització, incloent als seus líders.

La investigació va començar a mitjans de desembre de 2018, quan es va tenir coneixement que una organització criminal dedicada a el tràfic de drogues intentava establir contactes amb persones que tinguessen la capacitat i l'experiència per dur a terme un transport de gran quantitat d'haixix des de les proximitats de les costes marroquines fins al Delta de l'Ebre.

Les primeres indagacions policials van conduir a un home resident a Tortosa, que tenia l'experiència i els mitjans necessaris per dur a terme una transacció d'estes característiques.
 

Avistament dels velers mentre transportaven la droga Foto: Mossos d'Esquadra /Agència Tributària



Primera fase de la investigació

L'organització tenia una gran preparació logística i capacitat per a utilitzar diversos transports marítims. La investigació ha posat en relleu que havien planificat des de rescats en alta mar per a enviaments de cocaïna transportats en mercants, fins transports transoceànics des de Sudamèrica, amb velers amb capacitat per allotjar centenars de quilos de cocaïna.

També podien portar tones d'haixix en vaixells de càrrega, pesquers, llanxes semirígides o velers. Finalment, este va ser el sistema triat i que es va aconseguir interceptar fins a dues vegades.

Com sovint passa en les transaccions a gran escala vinculades a el narcotràfic, hi va haver una sèrie d'incidències que van obligar a l'organització criminal a demorar en el temps els transports: la situació de tensió que es vivia al Marroc relacionada amb operacions antidroga, la qual cosa desaconsellava intentar qualsevol transport, o la presència de vaixells de guerra de països de la UE que feien maniobres a la zona.

Esta demora en el transport la van poder aprofitar els investigadors per identificar diversos membres de l'organització que preparaven un enviament en un veler d'uns 19 metres d'eslora. Els investigats assumien diferents funcions: contracte de la tripulació, l'elecció de l'embarcació i la persona que tancava acords per dur a terme l'operació.

Els investigadors van poder esbrinar que el primer transport estava previst des del Port de València per a la matinada de l'10 de maig de 2019. L'objectiu dels traficants era arribar a la Mar d'Alborán per rebre la droga i lliurar-la posteriorment a Líbia.

Tres dies més tard a la tarda dos patrullers de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària, el 'Paíño', amb seu a Palma de Mallorca, i el 'Albatros', amb seu a València, van aconseguir interceptar el veler 'Open Sea', en un moment crític per a la tripulació. La sobrecàrrega de droga, amb prop de 6.000 quilos d'haixix, havia posat en serioses dificultats l'embarcació, que es trobava ja en risc d'enfonsar-se. Els tres tripulants van ser detinguts i el jutjat va acordar el seu ingrés a presó. El preu de la droga al mercat il·lícit hauria tingut un valor proper als 35 milions d'euros.

Tot i que s'havia aconseguit avortar amb èxit este primer enviament encara no s'havia aconseguit identificar als principals integrants de l'organització i els agents tenien constància que estaven preparant altres enviaments.
 

Fardells d'haixix intervinguts en un dels velers Foto: Mossos d'Esquadra /Agència Tributària



Segona fase de la investigació

En esta nova fase els investigadors van detectar l'aparició de nous membres en l'organització que, juntament amb els integrants inicials, ja estaven planificant un nou enviament d'haixix.

Els funcionaris de Vigilància i agents dels Mossos d'Esquadra van descobrir que el principal investigat, un home de nacionalitat marroquina establert a Argentona (Barcelona), seria l'encarregat de coordinar les actuacions al Marroc. En este cas, havia de carregar la droga en una llanxa en un punt de la costa marroquina, traspassar-la a un veler i portar-la fins a Líbia.

Una altra vegada van sorgir diverses complicacions que van endarrerir el transport. Els investigats van tractar d'executar sense èxit l'enviament fins a en tres ocasions: la pressió de les autoritats marroquines, una avaria i un temporal, van posar de nou en dificultats l'enviament.

Finalment, la matinada de el 26 de març de 2020 van aconseguir posar rumb cap a Líbia. Només unes poques hores després del transvasament, el patruller 'Abanto' de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària, amb base a Cartagena, va aconseguir abordar el veler 'Long Less', va detenir els tres ocupants i va confirmar que transportaven 161 fardells que contenien 5.280 kg d'haixix valorats en uns 31 milions d'euros.

Els detinguts, de nacionalitats tunisiana, algeriana i espanyola van passar a disposició del jutjat de guàrdia de Cartagena, que en va acordar l'ingrés preventiu a la presó.

Poc després de finalitzar el registre del veler, l'equip conjunt d'investigació, en coordinació amb el Jutjat Instructor i la Fiscalia, van posar en marxa un ampli dispositiu, dissenyat per fases, amb l'objectiu d'assegurar la detenció de la resta d'investigats i els indicis que es poguessen localitzar en diversos immobles.

Fase d'explotació de la investigació

La fase final de la investigació perseguia un doble objectiu: d'una banda, la detenció dels investigats i la preservació d'indicis, i de l'altra, establir criteris operatius de seguretat i salubritat tenint en compte l'estat d'alarma decretat per la pandèmia de l'COVID -19. Per este motiu el dispositiu es dugués a terme en quatre fases:

-Fase 1, el 27 de març: es van practicar sis entrades i registre, dos a València i una a Cabanes (Castelló), Cambrils (Tarragona) i Rubí i Argentona (Barcelona). Es va procedir a la detenció de quatre persones, una de nacionalitat algeriana, una espanyola i dues del Marroc, principals líders de l'organització. Van ingressar els quatre a la presó.

-Fase 2, el 8 d'abril: es van realitzar quatre entrades i registre, a Sueca (València), Vinaròs (Castelló), Sant Carles de la Ràpita i Tortosa (Tarragona), en què es van detenir quatre persones. A més, es va detenir dues persones més a Menorca i a Cambrils. En esta ocasió van entrar cinc persones a presó.

-Fase 3, el 14 d'abril: es van realitzar set entrades i registres, una a València, i dos a la província de Tarragona, a les localitats de l'Ametlla de Mar i cinc a Roquetes i es va arrestar a cinc persones, una de les quals va entrar a presó.

-Fase 4, el 21 d'abril: es va detenir a València a dos integrants de l'organització i es va escoltar en declaració a onze persones més com investigades.

En la fase d'explotació de la investigació s'han intervingut quatre embarcacions: els dos velers carregats amb droga, un pesquer i una llanxa semirígida que els investigats havien comprat i equipat amb quatre motors de 300 cavalls amb l'objectiu de realitzar transports d'haixix i que ja tenien preparades per traficar. També es van intervenir tres vehicles, diners, droga, telèfons mòbils, dispositius electrònics i abundant documentació.

L'operació en el seu conjunt ha comptat amb la participació de les unitats regionals de Vigilància Duanera de l'Agència Tributària a Catalunya, València, Balears, Múrcia i Andalusia, i amb la Divisió d'Investigació Criminal (DIC) de Mossos d'Esquadra.