El CAT reforça el minitransvasament amb una variant al coll de Balaguer

Invertix gairebé 4 milions d'euros en el desdoblament d'1,5 quilòmetres de la canonada principal

Sílvia Berbís
06 de maig del 2015
Actualitzat el 23 de maig a les 9:47h
Un tram de la nova variant, just al pas per davall de la carretera N-340.
Un tram de la nova variant, just al pas per davall de la carretera N-340. | Sílvia Berbís

El Consorci d’Aigües de Tarragona (CAT) invertix gairebé quatre milions d’euros en la construcció d’una nova canonada alternativa sobre un tram d’un quilòmetre i mig del tub principal del minitransvasament, concretament el que salta el coll de Balaguer a través d’un túnel. És la principal actuació en el marc d’un projecte general que ha d’arranjar les canonades que no estan del tot enterrades i que, amb 26 anys de funcionament, han començat a patir corrosió a causa del fenomen de carbonatació del formigó. El CAT confia enllestir enguany esta obra.

El Consorci, de fet, està aplicant sistemes per aturar el procés de degradació com ara inhibidors de corrosió, o substituïx fragments curts de canonada, però en cas que es produís una fuita o una fallida en algun punt, podria confiar en una actuació d’arranjament d’urgència que no impliqués aturar el subministrament. El problema en el tram que creua el coll de Balaguer és que pel fet que el tub està encaixat dins d’un túnel, en cas de fallida, per les dificultats tècniques que implica la manca d’espai, no es podria reparar abans del termini d’un dia o dos que queda cobert amb les reserves disponibles, de manera que el subministrament hauria de quedar interromput. Així, ha optat per construir un desdoblament, “per garantir el subministrament a tots els usuaris en cas que es produís una fallida”, segons ha explicat el director d’Infraestructures i Produccions del CAT, Xavier Pujol.
 

Xavier Pujol, director d'Infraestructures del CAT, mostra el plànol de l'obra. Foto: S.B.

El CAT està ja fent la rasa alternativa, que circula majoritàriament per la esquerra de l'N-340 en direcció nord i no per la banda dreta com el tub principal. També aprofita per construir un dipòsit regulador,  des d’on l’aigua que entrés a la canonada desdoblada en cas que fos necessari usar-la, s’enviaria a l’estació de bombament de l’Hospitalet de l’Infant. Este bombeig entra en operació en els períodes estiuencs, quan el volum transvasat és més alt per la major demanda.

Es dóna la circumstància que el projecte, en el seu tram més curt, abans de creuar la N-340 a l’alçada del nou dipòsit regulador, afecta un espai natural catalogat com a PEIN, la qual cosa “comporta actuacions especials i complementàries, així com la restitució final de l’indret en acabar les obres”, segons el CAT. També s’aprofitaran els treballs per habilitar l’accés a uns búnquers de la guerra civil espanyola, que queden junt als terrenys on es construix el dipòsit.