L'Ajuntament de Deltebre compra el transbordador ‘La Cava’

L'objectiu és destinar la barcassa a usos turístics i culturals

Redacció
11 de març del 2015
Actualitzat a les 11:56h
L'Ajuntament ha pagat 3.500 euros per la compra de la barcassa.
L'Ajuntament ha pagat 3.500 euros per la compra de la barcassa. | Cedida


L'Ajuntament de Deltebre ha signat amb José Arques l'acord de compra de la barcassa Transbordador La Cava, per un import de 3.500 euros, amb l'objectiu de no perdre un element que durant tant anys ha format part del paisatge del municipi.

Es tracta d’un transbordador metàl.lic motoritzat que va ser construït el 1981 i batejat amb el nom de “La Cava II”. El regidor de Cultura, Joan Alginet, subratllava “tot i que encara no sabem l’ús ni la ubicació definitiva tenim clar que no volem que desaparegue com ha passat amb d’altres elements que han format part de la història local: les estacions del carrilet o el cine Coliseum. Deltebre no pot renunciar a elements que formen part del patrimoni històric i cultural”.

L'alcalde de Deltebre, José Emilio Bertomeu, ha qualificat "d'acord històric" la compra i ha avançat que  la barcassa tindrà “un doble ús turístic i cultural”. El fins ara propietari del Transbordador La Cava, José Arques, es mostrava emocionat i alleugerit per què no l'haurà d'enviar al desguàs: “penseu que el pas i les barcasses han protagonitzat la meva vida”, i ha agraït la tasca “del president de l’Associació Amics del Carrilet, Joaquim Sàlvia, perquè l’acord ha estat possible gràcies a ell”.

Els passos de barca del municipi de Deltebre es van posar en funcionament a partir de la segona meitat del segle XIX, a causa del creixement de les poblacions del Delta (Sant Jaume d'Enveja, Jesús i Maria i la Cava) i la transformació del Delta dret a partir de la construcció del canal de la Dreta de l’Ebre i la introducció del conreu de l’arròs.

El pas de barca “La Cava” comunicava la Cava (Deltebre) amb el sector més meridional de Sant Jaume d’Enveja. És un pas centenari, com el de Garriga, ja que la concessió s’atorgà definitivament el 12 de desembre de 1900, tot i que es va posar a funcionar el 17 de novembre de 1898 i el darrer viatge va ser el 29 de setembre de 2009. Sempre ha estat de la família Castells, transmès de pares a fills fins a l’últim barquer del pas, José Arques Castells, nascut l’any 1938.