L’Ajuntament d’Amposta atura unes obres a les restes centenàries d’una fàbrica de paper vora el canal de navegació

L’espai està catalogat com a Bé Cultural d’Interés Local

L'espai on s'està duent a terme l'actuació, vora l'antic canal de navegació entre Amposta i la Ràpita..
L'espai on s'està duent a terme l'actuació, vora l'antic canal de navegació entre Amposta i la Ràpita.. | S.Berbís
S. Berbís
20 d'abril del 2021
Actualitzat a les 20:37h
L’Ajuntament d’Amposta va enviar fa unes setmanes un requeriment de paralització d'obres per una actuació que s’estava duent a terme en una finca del municipi, adjacent a l'antic canal de navegació Amposta- la Ràpita, per comprovar si el que s’hi està fent s’ajusta a la normativa. I és que les obres, executades per un veí de l’Aldea, que tenia la intenció d’habilitar en este espai un habitatge turístic, afecten les restes d’unes instal·lacions de turbines construïdes per posar en servei, fa més de 150 anys, una projectada fàbrica de paper. L’estructura, que es va construir entre els anys 1854-1865, constituïx un destacat llegat arquitectònic de la ciutat, catalogat com a Bé Cultural d’Interés Local i com a tal inclòs al Catàleg del Patrimoni Històric, Artístic i Arquitectònic d’Amposta.

L’aturada s’ha determinat després que l’Ajuntament fos advertit per diversos veïns i també per agents del Seprona, i de comprovar in situ les actuacions amb la col·laboració del departament de Cultura de la Generalitat.

Es tracta instal·lacions que es troben dins d'un recinte inscrit en una granja agrícola. Són restes d’una projectada fàbrica que havia de funcionar amb l’energia subministrada per unes turbines amb aigua del canal, però mai va arribar a funcionar a causa de la poca força de l’aigua. Tal com explica a la fitxa del Catàleg, l'aigua accedia al recinte per un pont que hi havia i que passava pel damunt (de la carretera Nacional 340 que porta al Delta i que travessa el canal de navegació), i que té 6 o 8 entrades d'aigua encegades totalment, i de les quals només sobresurt la part superior que presenta un arc rebaixat en cadascun dels entradors, delimitat per uns esperons que tenen unes guies tallades als costats, segurament per encaixar algun tipus de comporta. El recinte on entrava l'aigua és més o menys quadrat, delimitat per uns murs de paredat i de carreus al costat dels quals hi havia l'enclavament on devien trobar-se les turbines. Són 8 túnels de 2,50 m d'amplada per 8-10m de profunditat, amb voltes de canó, separats per uns altres esperons. Estos túnels han quedat al descobert amb els treballs recentment efectuats.
 

Zona de les antigues turbines, amb voltes de canó. Foto: S.Berbís



Els tècnics que analitzen l’actuació hauran de terminar també si s’ha afectat així mateix un segon Bé Cultural d’Interès Local que hi ha a tocar, com és la pròpia resclosa del canal de navegació, de la mateixa època. De la resclosa, l'únic que se'n conserva són les parets, els murs laterals fets de maó i grans carreus que en delimiten tota la part superior, i és una de les dos que es conserven, de les tres que existien al llarg recorregut de l'antic canal de navegació.