Infosa demana la restitució del Trabucador amb sorres, una sortida marítima i esculleres a les salines

Són les propostes en les al·legacions de l’empresa contra el Pla per a la Protecció del Delta de l'Ebre

per Aguaita.cat , La Ràpita, 14 d'abril de 2021 a les 16:42 |
Imatge d'arxiu d'una de les muntanyes de sal de les Salines de la Trinitat, a la Punta de la Banya. | S.C.
L’empresa Infosa, que gestiona les Salines de la Trinitat al Delta de l'Ebre, ha presentat tres propostes en forma d’al·legacions contra el Pla de Protecció del Delta de l’Ebre presentat pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. Les seues al·legacions, diferents a les que fins ara s'han presentat per part d'entitats, associacions i administracions, van enfocades exclusivament a salvaguardar la Barra del Trabucador i les Salines de la Trinitat.
En primer lloc, demana la restitució del Trabucador i el seu manteniment anual. També planteja un projecte de sortida marítima de les salines i per últim l'habilitació de dics a les Salines de la Trinitat.


Pel que fa a la primera proposta, es constata que la Barra del Trabucador s'està debilitant per la pujada del nivell del mar, els temporals de llevant que són cada vegada més forts degut al canvi climàtic, i la manca de sediments del riu Ebre, a causa de la retenció als embassaments.

Infosa planteja un transport massiu de sorra d'una quantitat d'entre 500.000 i 800.000 metres cúbics, procedents de les platges en creixement més properes o del fons del mar, fins a la barra del Trabucador, recuperant un ample de barra d'entre 300 i 400 metres. També se sol·licita la restauració de la platja de l'entrada de les salines fins a uns tres quilòmetres al sud-oest, amb un ample de 318 metres per a protegir a manera de coixí l'actual guardamar de les salines.


Pel que fa al manteniment, proposa una forquilla anual de moviments de sorres d’uns 155.400 m³ de mitjana.

Sortida marítima de les salines

La segona de les al·legacions se centra en el projecte de sortida marítima de les salines com una solució als problemes de comunicació de la zona, ja que l'única connexió actual amb la península és a través de la barra del Trabucador i això fa que, com va passar després del temporal Glòria, la incomunicació es va prolongar quatre mesos. Així i tot, Infosa dixa clar, que per la magnitud econòmica del projecte, és inviable executar-lo amb mitjans propis, de manera que demana que s'inclogui en futurs plans de protecció del Delta.

Infosa ha desenvolupat un projecte de connexió marítima entre les salines de la Trinitat i el port de la Ràpita, amb la col·laboració de diversos experts i l'Institut d'Hidràulica de Cantàbria. Este projecte contempla la construcció d'una pontona amb capacitat de transportar entre 4 i 6 camions i la construcció d’embarcadors, que per temes de calat haurien d'estar a 1,4 quilòmetres de les instal·lacions d'empaquetament actuals. Este embarcador connectaria la pontona amb la zona industrial del port de la Ràpita pròxima a la Marina.

Dics a les salines de la Trinitat

La tercera proposta contempla l'habilitació d’esculleres de roca, davant la previsió que  l'increment del nivell del mar i els temporals, que estimen que l'any 2100 el retrocés de la línia de costa podria arribar a uns 30 metres de la situació actual dels cristal·litzadors. Una situació així afectaria dipòsits i escalfadors per a la circulació de l'aigua, a més de reduir la superfície d'evaporació. L'exemple del que podria passar s’ha vist este any passat, ja que l'entrada d'aigua a les zones d'evaporació i cristal·lització ha reduït la producció de sal a la meitat.

Infosa planteja reforçar amb sorra les platges i augmentar els dics interiors i externs que donen al mar, amb nucli de pedrera i roca d'escullera.

 

Participació