El duo cabosanroque porta a Lo Pati una de les propostes més «destructives» d’Eufònic

L’oficina de turisme d’Amposta també acollirà "L’ornitòleg amateur" de Nuno Vicente, resultat d’una de les residències de Lo Pati i Eufònic

La instal·lació "Sous les violons, la plage!" de cabosanroque, al Centre d'Art Lo Pati d'Amposta.
La instal·lació "Sous les violons, la plage!" de cabosanroque, al Centre d'Art Lo Pati d'Amposta. | Cedida
Redacció
21 d'agost del 2020
Actualitzat a la 13:13h
La destrucció en sentit positiu, el de canviar l’ordre establert i generar l’esperança de llibertat des de la lluita col·lectiva. Esta és la idea base sobre la qual pivota "Sous les violons, la plage!" la proposta que cabosanroque, el duo artístic integrat  per Laia Torrents i Roger Aixut, porta a Lo Pati, dins el marc del festival d’arts sonores, visuals i digitals Eufònic 2020. La instal·lació interactiva consta de dos violins, una viola i un violoncel, penjats del sostre, que reprodueixen el Quartet de corda No. 66 en Sol major, Opus 77, de Haydn, un paradigma de la música clàssica, i es convida els visitants a arremetre’l a pedrades. Cada pedra que encerta el seu objectiu contribueix a descompondre el paradigma establert, com fan les revolucions. De fet, el mateix títol de l’obra remet a un dels eslògans del maig del 68 a París, "Sous les pavés, la plage!" (Sota les llambordes, la platja!), en què els manifestants arrancaven les llambordes dels carrers i les llençaven contra les institucions governamentals.

La instal·lació de cabosanroque, gairebé inèdita –només s’ha pogut veure a Barcelona i Granollers- es podrà visitar i interactuar-hi a partir d’este divendres 21 d’agost a Lo Pati, on s’hi estarà fins al 13 de setembre. La posada en marxa dins el pòrtic d’Eufònic, comptarà amb la presència dels dos integrants del grup, que de 5 a 8 de la tarda explicaran als assistents les característiques i interioritats de l’obra.

Més Eufònic
Paral·lelament, este mateix divendres i també dins el marc d’Eufònic es podrà veure "L’ornitòleg amateur", de Nuno Vicente, el resultat d’una de les residències artístiques seleccionades per Eufònic i Lo Pati i que es podrà veure fins al 30 de setembre a l’Oficina de Turisme d’Amposta. Inspirat en les teories de James Lovelock, el percussor de la Teoria Gaya, que defensa que el planeta és un gran organisme viu on tot està connectat i el que passa a un lloc té conseqüències en un altre, Vicente presenta una obra en què fusiona en un mateix espai expositiu un vídeo poètic filmat al delta de l’Ebre durant la seua estada, amb una instal·lació de branques mortes dipositades pel temporal Glòria a diferents punts del litoral de l’Ebre. A estes branques els ha acoblat uns altaveus que reprodueixen els cants d’ocells extingits des de fa anys a la Península Ibèrica.

L’altre projecte vinculat a Lo Pati que es presentarà dins Eufònic 2020 són els resultats d’una altra de les residències artístiques seleccionades per Eufònic i Lo Pati, la de David Aguilar i Ander Fernández, que esta setmana estan instal·lats a Balada per realitzar una exploració sonora i visual en forma de diari dels punts on van caure els llamps del temporal Glòria. Ho fan en col·laboració amb MónNatura Delta i el Lightning Research Group de la UPC. El resultat serà una mena de performance que mescla cinema, música i poesia. El presentaran el dissabte, 29 d’agost a l’Església Nova de Sant Carles de la Ràpita.

Finalment, "Land Tape", el projecte d’autoretrats del paisatge a través d’aigua i tinta xinesa dipositada en cilindres de vidre, desenvolupat per la madrilenya Elsa Paricio també en residència artística a Balada, s’ajorna per a més endavant, per motius personals de l’artista.