Les famílies LGTBI demanen que l'orientació sexual no siga tabú a l'escola

Unes 350 persones s'han reunit a La Ràpita per abordar "el repte de l'educació amb igualtat"

Trobada de famílies LGTBI a Sant Carles de la Ràpida
Trobada de famílies LGTBI a Sant Carles de la Ràpida | Sofia Cabanes
Redacció
05 de juny del 2017
Actualitzat a les 9:14h
Les famílies LGTBI demanen que l'orientació sexual dels pares i mares, l'expressió de gènere i el seu model familiar deixen de ser un tabú a l'escola. Per abordar la qüestió, un centenar de famílies s'han reunit este cap de setmana a La Ràpita en una trobada organitzada per l'Associació Famílies LGTBI (FLG).

"A les escoles, les famílies LGTBI no som suficientment visibles: no apareixem als llibres de text, i tampoc apareix l'orientació sexual o la identitat de gènere", ha denunciat Katy Pallàs, presidenta de l'Associació. Des de l'Associació consideren que el departament d'Ensenyament ha fet petites passes –com ara formació per lluitar contra la discriminació LGTBI- però lamenten que no n'hi ha prou i que cal incloure nous conceptes al material escolar "per acabar amb l'estigma".

"Les paraules gai, lesbiana, transsexual o bisexual no s'utilitzen a les escoles", ha afirmat la presidenta de FLG, que ha afegit que tot i que no li agraden les etiquetes "es necessiten per fer-nos visibles, identificar-nos amb orgull i que no continuïn sent un tabú i estigmatitzadores". LAssociació ha llençat diverses propostes, des del projecte 'Llibres a l'escola' fins al conta-contes, on les famílies sol·liciten que l'associació vaja al centre a llegir textos a una mateixa línia. D'altra banda, també han iniciat un programa educatiu que inclou la vessant de gènere transversal arreu de l'escola i inclou les famílies diverses: "tothom que no tingui una família que no sigui només d'un papa i una mama", ha apuntat Pallàs, "o també la diversitat cultural o de mobilitat".

"Hem tocat diverses portes, també a Ensenyament, i ho tenim difícil", ha lamentat Pallàs, que creu que el Departament "desconeix el tema" i el fet que hi haja escoles religioses també dificulta la qüestió. "Estem parlant de justícia social, de drets humans, i això a nosaltres ens costa molt de pair que se'ns negui", ha dit. De fet, Pallàs ha apuntat que una de les solucions seria que "sortís del Departament una iniciativa que digui, almenys, incorporar aquests llibres de text a deu escoles". "Ens donen suport però després no li fan publicitat ni té dotació econòmica", lamenta.

L'Associació celebra trobades bianuals a diferents punts del país perquè "les famílies del territori també agafin poder" més enllà de les que viuen a Barcelona, on hi ha més diversitat. Unes 20 famílies de les Terres de l'Ebre han participat en la trobada de famílies. A les jornades, que es van iniciar divendres i van acabar diumenge, s'ha discutit sobre el repte d'educar en igualtat amb experts en la matèria i professionals de la docència, entre els quals la britànica Elly Barnes, d''Educate & Celebrate'; Mirta Lojo de la Xarxa d'Escoles per la Igualtat de l'Ajuntament Barcelona o Ignacio Pichardo, de la Universidat Complutense de Madrid.

Esta és la quarta trobada que es fa. En anteriors edicions, s'han abordat els drets LGTBI a Europa o l'educació amb una visió més global. Per Pallàs, és clau que les famílies LGTBI de fora de Barcelona puguen tindre contacte perquè tenen problemes amb "coses quotidianes que poden semblar resoltes".

Així, segons Pallàs, mentre que una parella LGTBI pot registrar sense dificultats a un nadó en nom dels dos membres a Barcelona, a la resta del territori li poden posar traves. "Et pots trobar un funcionari que –com que no s'hi troba de forma habitual- no té cap informació de com va això i et comunica que no pots registrar-lo a nom dels dos", ha explicat. En esta línia, l'Associació continua reclamant formació per al funcionariat de l'Estat per agilitzar els tràmits.