Urbanisme aprova inicialment el nou tram de la via verda entre Roquetes i la Ràpita

El pressupost del projecte és de 6 milions d'euros i el termini d'execució acaba a meitats del 2025

Usuaris circulant pel tram de la via verda de la Vall de Zafán entre Tortosa i Roquetes.
Usuaris circulant pel tram de la via verda de la Vall de Zafán entre Tortosa i Roquetes. | ACN (Jordi Marsal)
Redacció
01 de desembre del 2023
Actualitzat el 13 de març del 2024 a la 13:58h

La Comissió territorial d’Urbanisme de les Terres de l’Ebre, presidida pel director general d’Ordenació del Territori, Urbanisme i Arquitectura, Agustí Serra, ha aprovat este divendres inicialment el Pla especial urbanístic autònom, impulsat per la Diputació de Tarragona, que possibilitarà ampliar la via verda de la Val de Zafán amb un nou tram de 27,3 quilòmetres entre Roquetes i la Ràpita. Ara, el Pla se sotmetrà a informació pública.

Esta nova Via Verda connectarà amb dues infraestructures existents: la Via Verda Baix Ebre (la ruta 40 del Camí Natural de l'Ebre GR-99 Oriental) i la ruta 41 del Camí Natural de l'Ebre GR-99. Com les altres, serà una infraestructura per a ús recreatiu i esportiu i un eix de mobilitat sostenible que s’habilitarà aprofitant antics traçats ferroviaris connectats amb diversos camins o espais d'ús públic.
 

Traçat del nou tram en projecte. Foto: Cedida

 


La nova via tindrà una longitud total d’uns 27 km i una amplada de 3,50 metres. Es pavimentarà amb un doble tractament superficial i tindrà un pendent del 2%. Pràcticament tot el traçat serà d’ús exclusiu per a ciclistes i vianants i únicament hi haurà 560 metres de recorregut on serà compartit amb el trànsit rodat d’accés a finques particulars, a més d’un petit tram urbà a Amposta. Per fer possible la nova Via Verda, el Pla especial qualifica com a sistema viari la totalitat del recorregut i concreta gràficament el traçat de la nova infraestructura.

Així, es duran a terme obres de condicionament del terreny, millora del drenatge, del paviment i del ferm, així com col·locació de mobiliari, elements de contenció i senyalització.

També es construiran passos sobre els barrancs del Pasqualet i de la Galera; passarel·les de fusta de 10 m sobre els canals i desguassos existents, i una passarel·la elevada metàl·lica per al pas sobre l’autopista AP-7 i la carretera C-12, dividida en diferents trams però amb una longitud total de 115m. Finalment, es construiran diverses rampes per salvar desnivells.

El pressupost aproximat de les obres és d’uns sis milions d’euros, dels quals cinc procediran del Fons NextGeneration. Per assegurar la cooperació entre les administracions implicades, es va signar un conveni entre la Diputació de Tarragona i els ajuntaments de Roquetes, Tortosa, Amposta i la Ràpita.

El termini d’execució de la nova Via Verda finalitza a mitjans de l’any 2025. Per este  motiu, la Diputació de Tarragona ha dividit el projecte en dos. El projecte de la fase 1, que inclou els trams que passen per antics traçats ferroviaris en desús, camins existents o paral·lels a camins existents o carreteres es començarà a executar simultàniament a la tramitació del Pla especial. I el projecte de la fase 2, que inclou els trams de connexió que fan necessària l’obertura de nous vials, s’executarà un cop s’hagi aprovat el Pla especial.