Els dos dies de Les Nits de Tyrika 2023 esdevenen un èxit reunint 2.000 persones de públic

El festival fusiona la cultura ibera amb les arts plàstiques, visuals I digitals, dansa, poesia i sobretot música electrònica

Actuació al Festival Les Nits de Tyrika del passat cap de setmana a la Moleta del Remei
Actuació al Festival Les Nits de Tyrika del passat cap de setmana a la Moleta del Remei | Les Nits de Tyrika
Aguaita.cat
02 d'octubre del 2023
Actualitzat a les 14:37h
L’aposta d’ampliar dos dies el festival LesNitsdeTyrika ha donat els seus fruits i la seua terceraedició, celebrada este passat cap de setmana al parcarqueològic de LaMoletad’Alcanar, ha estat tot un èxit de públic.

Segons ha explicat el seu director i promotor, ÀlexEspuny, «hem comptabilitzat vora les 2.000persones, hem vist que la gent que va acudir divendres i la que va acudir dissabte i en les diferents franges, de tarda, nit i darrera hora, era diferent i vinguda no sols de Terres de l’Ebre sinó d’arreu de Catalunya i del País Valencià».

El públic del festival, promogut per l’agitador cultural Àlex Espuny amb el suport de l’Ajuntament amfitrió i de la DiputaciódeTarragona, ha viscut i ha pogut gaudir de 18 espectacles inèdits, ja que les peces artístiques han nascut de fusionar la culturaiberad’Alcanar amb les diferents expressions artístiques, arts plàstiques, visuals i digitals, dansa, poesia i sobretot música electrònica influenciada per tota classe d’estils, experimental, psicodèlia, dub, jazz, rock, sons mediterranis i africans, techno punk...

El director destaca que «han sigut espectacles únics, molt potents, sorprenents i de gran qualitat que han omplert de música el recinte de les oliveres mil·lenàries, que són part de l’atractiu del nostre festival, i han fet ballar la gent sobretot, com ja esperàvem en aquest sentit, els cap de cartell, el grup madrileny Mohama Saz». Però també va impressionar el directe de Fotocopia, va hipnotitzar la dansa de Sabrina Ribes & Remei Cano al ritme de Mecánica Clásica, i la poesia de Martí Sales acompassada amb Gambardella, l’experimentació sonora de Polifeme, de Matí Guillem i de Vicent M. Anglès, la pintura d’Airene al so d’UNAM, i la resta d’invitats Fuck Noise, les cinc DJ’s... «cap de les actuacions ens va deixar indiferent», ha reblat Espuny.

El director assenyala com un encert la nova zona chill-out i la nova zona gastronòmica, així com haver ampliat un dia el festival «ens ha permès encabir més oferta musical i donar espais de descans, d’intercanvi i de conversa sense destorbar els grups que actuaven en aquell moment». El director ha volgut destacar també la primera jam session, la FreeImproJamTyrika, on set músics catalans i valencians van improvisar durant gairebé una hora sobre les sensacions que van tindre els ibers en tastar el vi comercialitzat pels fenicis «una hora, però que haurien pogut ser dos o tres, el públic ens vam quedar enganxats de la capacitat de crear música in situ i en grup», ha valorat Espuny.

Àlex Espuny assegura que «ja pensem en una quarta edició del Tyrika, amb una segona edició jam session i també repetint els espais creats enguany de ReIBERar’T”, de creació visual, i el de creació sonora». Espais en què es reinterpretaven elements trobats en les excavacions canareues, com el corn marí o un teler.


Una curiositat, pels assistents al festival que es van quedar amb la incògnita de saber quin era el quadre de la iniciativa ReIBERar’T”, on 12 artistes de les arts plàstiques van plasmar la seua visió del corn marí trobat als jaciments canareus, que estava fet amb intel·ligència artificial: el signat per Mia. L'havíeu encertat?