La directora del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) del Departament d’Empresa i Treball,
Agnès Russiñol i Amat, acompanyada del responsable de l’Àrea d’artesania del CCAM,
Xavier Villas Balasch, ha presentat al
Museu de la Pauma de Mas de Barberans el projecte “
Rutes Artesanes de Catalunya”. Es tracta d’una iniciativa de promoció artesanal, cultural i turística que actualment agrupa en 8 rutes els actius i els recursos artesans que Catalunya té distribuïts arreu del territori. El projecte, que consta d’una guia en format web, un distintiu identificatiu de les Rutes Artesanes, i d’una campanya de difusió, és una plataforma de foment de l’artesania vinculada al turisme sostenible, de proximitat, cultural i experiencial. En la presentació també hi ha estat present el director dels serveis territorials del Departament a Terres de l’Ebre, Adam Tomàs Roiget, i l’alcalde de Mas de Barberans, Josep Maria Lleixà Lleixà.
La guia digital es recull en el web
www.rutesartesanes.cat i inclou actualment 8 itineraris que cobreixen zones geogràfiques com les comarques de Terres de l’Ebre, Lleida, l’Alt Pirineu i Aran, Barcelona Ciutat, o les comarques de Girona. Són rutes on descobrir museus, centres d’interpretació i tallers vinculats a l’artesania, itineraris també per gaudir del paisatge, la natura i de la gastronomia de Catalunya, i activitats artesanals, lúdiques i esportives pròpies de cada territori. Per a la campanya de difusió, Artesania Catalunya, ha impulsat, entre d’altres, la producció d’una col·lecció de documentals audiovisuals per cadascun dels itineraris que es poden veure a la plataforma TV3alacarta.
En l’acte, la directora Agnès Russiñol ha presentat al sector artesanal i turístic de les Terres de l’Ebre la guia digital del projecte, i l’itinerari i el documental dedicat al territori. Un tram que explora el barri artesà terrissaire del Raval dels Canterers, a Miravet, i el Parc Natural dels Ports. Que fa conèixer els margallons, les palmeres autòctones de les Terres de l’Ebre i què se’n pot fer amb elles; proposa visitar el Museu de la Pauma de Mas de Barberans, el poble terrisser de La Galera i l’epicentre dels artesans de la fusta de la Sènia per arribar fins a La Ràpita amb els artesans i artesanes de les arts de la pesca i explorar les barraques tradicionals que hi ha al Delta.
Des del Museu de la Pauma, Russiñol ha animat els artesans i artesanes del territori “a adherir-se a aquest projecte, a visibilitzar els seus tallers i activitats a la guia”, i ha ressaltat que “aquesta és una plataforma que posem a l’abast del sector artesanal per donar a conèixer la riquesa del patrimoni artesà, promocionar-lo i connectar-lo a l’oferta turística de Catalunya”. Es caracteritza per ser “una guia viva, i que incorporarà anualment nova informació de tallers, espais o punts d’interès artesanal a visitar”, ha explicat la directora, i ha destacat que la iniciativa “és una eina de suport per promoure el turisme intern, per avançar, de la mà del patrimoni artesà, cap a un model turístic més sostenible, més desconcentrat en el temps i l’espai, i alhora per dinamitzar el teixit socioeconòmic del territori”.
D’altra banda, la directora del CCAM ha presentat al sector el Programa d’Avantatges i Serveis del Carnet d’Artesà i Artesana, que “hem impulsat amb l’objectiu de posar en valor esta acreditació voluntària de reconeixement del domini tècnic, de qualitat i disseny d’un o més oficis artesanals, que actualment han obtingut 327artesans i artesanes a Terres de l’Ebre, de les 8.279 persones acreditades arreu del país”. “Una acció que des del Consorci estem treballant i que ofereix un conjunt de serveis i facilitats per a les persones titulars del carnet”, en el que és –ha afegit- “un programa viu al qual s’aniran incorporant noves propostes i serveis de diferents empreses i entitats”.
El projecte Rutes Artesanes de Catalunya i el Programa d’Avantatges i Serveis del Carnet d’Artesà i Artesana, són iniciatives que s’emmarquen en Pla d’Acció del Comerç, l’Artesania i la Moda 2022-2025, que impulsa diferents actuacions amb la finalitat d’incrementar el prestigi i la visibilitat de l’artesania a Catalunya; acompanyar les empreses artesanes, captar el talent i millorar-ne la competitivitat; i projectar internacionalment l’artesania catalana.