La URV estudia des del Campus Terres de l'Ebre com abordar la prevenció del suïcidi en l'entorn universitari

El projecte, que s'adreça a tota la comunitat, vol potenciar les eines d'autocura i dissenyar estratègies preventives

Publicat el 10 de setembre de 2025 a les 15:22

La pandèmia del coronavirus va posar en evidència la fragilitat del benestar emocional i la salut mental dels més joves. També en l'entorn universitari, on els reptes d'haver d'iniciar estudis nous, sovint lluny de casa, ajuden a multiplicar uns riscos que poden acabar conduint cap a conductes suïcides. Amb la idea de dotar tota la comunitat universitària d'eines d'autocura i estratègies de prevenció efectives, la URV ha posat en marxa al Campus Terres de l'Ebre un projecte específic. La iniciativa, batejada com "Equilibri emocional a l'entorn universitari: més enllà de l'acadèmia" (EEUMA), s'estendrà al llarg de divuit mesos i s'adreça a tot el col·lectiu del campus: estudiants, docents i personal.

 "Crec que hi ha un punt d'inflexió clau que és a partir de la pandèmia, quan comencen a pujar les urgències psiquiàtriques de gent jove i en l'àmbit mundial ens n'adonem que les persones joves pateixen", subratlla la responsable del projecte, doctora en Infermeria i Salut i sotsdirectora del Campus Terres de l'Ebre, Georgina Casanova.

Esta constatació va esperonar l'elaboració d'estudis específics per valorar l'abast del problema dins de l'àmbit universitari català i espanyol. Els resultats d'estos treballs, obtinguts entre els anys 2022 i 2023, van servir de base per a la publicació, a Catalunya, de la 'Guia per a l'abordatge de la conducta suïcida en l'àmbit universitari', editada per la Generalitat el 2024. "La població universitària són persones joves que estan fent la transició a l'edat adulta, que això ja és un període difícil a la vida. A més, sovint també han de deixar el seu entorn familiar i traslladar-se a altres ciutats. Això suposa deixar la família i els amics. Són molts canvis als quals han de fer front", relata Casanova. Tot plegat, resumeix, "els fa més vulnerables" a partir algun símptoma de malestar emocional.

De creació relativament recent, el Servei d'Atenció Psicològica de la URV va atendre durant el curs 2020-2021 a 102 persones, principalment estudiants. Al curs següent, es va superar llargament el centenar. En esta ocasió, un 65,5% van acudir al servei amb risc de depressió i un 58% amb risc d'angoixa. Són indicadors que connecten amb potencials casos de risc de suïcidi, segons la responsable del projecte.

La URV ha volgut donar conèixer la iniciativa al Campus Terres de l'Ebre coincidint, aquest 10 de setembre, amb la celebració del Dia Mundial per a la Prevenció del Suïcidi per part de l'Organització Mundial de la Salut i l'Associació Internacional de Prevenció del Suïcidi (IASP).

El projecte disposa d'un ajut de 20.000 euros de l'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i Recerca (AGAUR) i s'allargarà durant divuit mesos. L'objectiu és oferir a tota la comunitat del campus eines que promoguin l'autocura i consolidin la salut mental comunitària el benestar emocional amb accions que volen transcendir l'àmbit estrictament sanitari. Potencialment, s'adreçarà a les 1.040 persones que formen part de la comunitat universitària.

La idea és, en el futur, poder exportar esta experiència a altres centres i campus de la mateixa URV.

Projecte multidisciplinari

En el seu desplegament serà multidisciplinari: hi participen investigadors i docents de diferents departaments de la URV a les Terres de l'Ebre, des d'Infermeria, Història i Història de l'Art, Gestió d'Empreses o art-terapeutes i terapeutes ocupacionals. La previsió és elaborar un estudi amb metodologia mixta en dues fases.

En la primera, de caràcter descriptiu, està previst analitzar en profunditat l'estat emocional de la comunitat universitària del Campus Terres de l’Ebre, amb l’objectiu de "determinar el nivell d'autoestima, resiliència, benestar emocional, ansietat i depressió, així com de detectar diferències de gènere i recollir la percepció global del benestar". El diagnòstic inicial, segons els investigadors, també permetrà identificar les necessitats concretes de la comunitat i les propostes de millora formulades per ella mateixa.

En la segona fase es preveu posar en marxa un assaig clínic aleatoritzat que inclourà una intervenció estructurada sobre aspecte identificats en el procés anterior. La idea és "oferir eines per millorar el benestar emocional i la salut mental dels participants, mesurar els resultats obtinguts i valorar el grau de satisfacció amb l’experiència".

El projecte també inclou un curs, teòric i pràctic -des de l'aula virtual i presencialment- per tractar aspectes com l'autoestima, l'activitat física, la salut mental positiva, alfabetització en salut mental i prevenció de la conducta suïcida, art-teràpia així com una simulació per integrar tots els conceptes. Una formació que seguirà els preceptes de la Guia elaborada per la Generalitat.

El resultat de l'estudi vol acabar obtenint, segons els seus responsables, "una fotografia precisa de l’estat emocional de la comunitat universitària del Campus Terres de l’Ebre, validar l’eficàcia de la intervenció en la millora del benestar i establir estratègies per prevenir la conducta suïcida". La idea és que els seus resultats puguin generar "accions sostenibles i transferibles" més enllà del mateix campus per a d'altres entorns acadèmics.