A partir de dijous caldrà pagar per aparcar al Trabucador i no s'hi podrà pernoctar

L'Ajuntament contempla l'accés bonificat per als veïns de la Ràpita que paguen l'impost de circulació al poble

per Redacció, La Ràpita | 29 de juny de 2021 a les 16:02 |
L'Ajuntament de la Ràpita i el parc natural pretenen garantir la preservació de l'espai i evitar la massificació | Jordi Marsal
Dos barreres, una per a cada sentit de la circulació, donen ja la benvinguda als conductors que arriben a la barra del Trabucador. A partir d'este dijous, 1 de juliol, l'Ajuntament de la Ràpita posa en marxa la nova regulació d'accés a l'espai natural que obligarà a pagar per poder entrar-hi i aparcar el vehicle en una de les tres àrees autoritzades. En total, hi podran estacionar fins a 700 vehicles entre les sis de la matinada i les onze de la nit, amb la consegüent prohibició de pernoctar a la zona. El consistori rapitenc i el parc natural del delta de l'Ebre defensen la mesura per preservar els valors naturals d'una àrea especialment fràgil i amenaçada per la massificació, garantint una "bona experiència turística".

La regulació, que es planteja inicialment com un a "prova pilot" per definir una fórmula estable en el futur, comença este dijous i s'allargarà fins el 31 d'agost. La zona accessible quedarà limitada al tram dels primers dos quilòmetres de la barra del Trabucador, amb tres zones d'aparcament regulat que se situen just després al costat del control d'entrada, a la zona d'estructures de fusta intermèdia i a l'espai final.


Així, de les 700 places habilitades en total, unes 650 seran per a turismes, 50 per a autocaravanes i 30 per a motocicletes. Un cop s'ocupen es tancarà l'entrada a nous vehicles fins que s'alliberen places. Quedarà també terminantment prohibit estacionar fora dels espais delimitats amb pals, cordes i senyals per preservar les espècies de fauna i vegetals. Agents cívics i de la policia local vigilaran la zona. També s'encarregaran, al final de la jornada, de garantir que tothom l'abandona.

Però una de les grans novetats d'este plantejament, que no ha dixat de generar controvèrsia al territori, serà la introducció del pagament obligatori per poder-hi accedir i aparcar. Els cotxes hauran d'abonar una taxa de cinc euros, vuit les autocaravanes i tres les motocicletes. N'estaran exempts els ciclistes, vianants i veïns que paguen l'impost de circulació municipal a la Ràpita.


Segons ha explicat des del mateix accés l'alcalde rapitenc, Josep Caparrós, la barrera s'aixecarà de forma automàtica per a tots els vehicles que entren –una càmera llegirà les matrícules-. A l'interior, es podrà pagar amb el mòbil o amb targeta de crèdit des de les casetes habilitades perquè s'aixeque la barrera a la sortida. Informadors turístics situats a l'entrada informaran del funcionament, les normes i la necessitat de mantenir una actitud responsable a l'espai. Agents cívics indicaran també on aparcar exactament i ajudaran a l'hora de fer efectiu el pagament, que en cap cas podrà ser en efectiu. Caparrós ha fet una crida als visitants a utilitzar l'adreça lotrabucador.cat per reservar plaça i efectuar el pagament amb antelació.

La instal·lació de les barreres –que s'alimenten amb plaques fotovoltaiques- i tot el sistema de control d'accés ha suposat un cost de 225.000 euros per al consistori. Els recursos obtinguts del pagament per entrar i aparcar ajudaran a recuperar esta inversió. Caparrós, a més, ha subratllat que revertiran, precisament, en el manteniment i els serveis que s'oferiran a la zona: la informació turística, l'assessorament, la farmaciola, els lavabos o la neteja manual de l'espai. Les tasques, a més, seran assumides per entitats socials que treballen al municipi com l'Estació Nàutica, Creu Roja, Siloé i Càritas.

L'alcalde rapitenc ha subratllat que l'objectiu d'este sistema és conservar l'espai i, al mateix temps, "garantir una bona experiència" als visitants en un lloc "privilegiat". Segons ha recordat, el Trabucador no és únicament "l'espai més sensible" del Delta, sinó també el que més visites rep al llarg de l'any, d'acord amb un estudi de la URV. La massificació turística del Trabucador s'ha fet especialment visible després del temporal Gloria, amb ocupació intensiva de l'espai amb cotxes i autocaravanes durant dies, especialment durant les vacances de setmana santa i els moments àlgids de l'estiu.

"No inventem res"

Però l'anunci de la regulació efectuat pel mateix Caparrós ara fa uns mesos va aixecar força controvèrsia al territori. Especialment, per l'obligació de pagar, de la qual n'estan exempts els veïns de la Ràpita. "No inventem res: molts espais naturals es regulen i cada dia n'hi ha més que es regulen i es fa pagar un preu per accedir, bonificant els locals. Estic convençut que, en general, la gent entendrem que som privilegiats de venir al Delta i al Trabucador. És una petita col·laboració que tots hem de fer per preservar este espai natural capdavanter al nostre país i a Europa. La gent ha de tenir este punt de corresponsabilitat en el manteniment i conservació de l'espai", ha subratllat.

La proposta compta amb el vistiplau del parc natural del delta de l'Ebre, que ha participat activament en la definició d'una regulació "necessària". El seu director, Francesc Vidal, ha recordat que el problema de la massificació dels espais naturals s'arrossega des de fa anys en determinades èpoques. Això genera impactes importants sobre els valors naturals –en zones sensibles de dunes i espais de nidificació, per exemple- però també entorpeix l'"experiència turística" dels visitants, que venen buscant "tranquil·litat, paisatge i qualitat ambientals". "Regular els fluxos de visitants, aparcaments i activitats a la zona pot fer que l'experiència turística estiga més d'acord amb un parc natural", resumeix.

Especialment punyent, en este context, resulta la qüestió de les pernoctacions. Una pràctica, assegura, que ha generat nombrosos problemes de residus en espais d'alt valor ambiental, que no estan preparats per a les acampades o la presència d'autocaravanes. També sobre l'activitat de les empreses turístiques de la zona que ofereixen els seus serveis. "Que sàpiguen que tenen altres llocs on pernoctar i després poden venir aquí a visitar les platges i el Delta", tanca.

La prova pilot es desplega també amb la col·laboració del Servei del Litoral del Departament de Territori i Sostenibilitat i de la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i del Mar del Ministeri per a la Transició Ecològica.

 

Participació