'Mañana niebla', de David Ortiz, guanya la setzena edició de la Biennal d'Art Ciutat d'Amposta

El jurat fa una menció especial a la instal·lació 'Mundus vult decipi', de Cristina Moreno i Laia Ventayol

per Aguaita.cat , Amposta, 9 de novembre de 2020 a les 11:36 |
'Mañana niebla', de David Ortiz, guanyadora de la setzena edició de la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta | Cedida
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de novembre de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La setzena edició de la Biennal d'Art Ciutat d'Amposta, la BIAM 2020, ha guardonat David Ortiz per l'obra de videocreació 'Mañana niebla'. El jurat l'ha escollit per la seua qualitat i per la important tasca de recerca feta per l'artista. També s'ha endut una menció especial la instal·lació 'Mundus vult decipi', de Cristina Moreno i Laia Ventayol. Enguany, el certamen ha rebut 202 obres, de 208 artistes d'arreu de l'Estat espanyol, de les quals n'ha seleccionat quinze. Tot i els condicionants de la pandèmia, ha estat una de les edicions més participatives, amb una quarantena d'obres més respecte a l'any 2018.

'Mañana niebla' és un vídeo en alta definició de poc menys de 20 minuts que explora conceptes com la identitat, la comunitat, la dominació o la (bio)diversitat. L'obra ha estat íntegrament filmada al bosc mesòfil de la serra nord de Puebla, a Mèxic, on la boira està molt present. La proposta sorgeix de les vivències del mateix artista a la comunitat Nahua de Cuetzalan i és una mena de "laboratori antropològic vivent", on la idea de comunitat pren tot el sentit.

 

Instal·lació 'Mundus vult decipi', de Cristina Moreno i Laia Ventayol, que ha rebut la menció especial del jurat de la setzena edició de la Biennal d’Art Ciutat d’Amposta Foto: Cedida


Pel que fa a l'obra 'Mundus vult decipi', que traduït significa 'El món vol ser enganyat', és una peça que sorgeix arran d'una investigació de Moreno i Ventayol al voltant de la medicina romàntica de començaments del segle XIX i de la teoria del Magnetisme animal del metge alemany Franz Anton Mesmer. Es tracta d'una instal·lació-font amb sons binaurals, objectes trobats i aigües guaridores, inspirada en el baquet creat per Mesmer. Ambdues artistes, l'han adaptat a la realitat del territori i han inclòs elements de la mar de l'Ebre, com ara arts de pesca de Sant Carles de la Ràpita o restes de crustacis.


Segons la directora de Lo Pati, Aida Boix, les obres tenen una "gran qualitat" i reflexionen sobre temes tan "diversos com la llei mordassa, el franquisme, el colonialisme, la invisibilitat de les dones o sobre la connectivitat invisible de l'era d'Internet". El veredicte del jurat es va fer públic este dissabte a la tarda i va coincidir amb l'obertura de l'exposició de la BIAM 2020 a Lo Pati – Centre d'Art Terres de l'Ebre. L'exposició estarà oberta fins al 17 de gener de l'any que ve.

La Biennal d'Art Ciutat d'Amposta, impulsada per l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament d'Amposta i vinculada al Centre d'Art Lo Pati, és un dels certàmens d'art contemporani més importants i consolidats del panorama estatal i està dotat en 4.000 euros.

 

Participació