Estudiants d'Arqueologia de la Universitat de Barcelona excavaran i estudiaran les restes d'una fàbrica a Flix (Ribera d'Ebre) que va ser durant els anys 20 i 30 del segle passat l'única instal·lació de l'estat on es produïa l'explosiu anomenat cloratita, utilitzat en la mineria i la construcció així com a arma durant la Guerra Civil. De fet, la fàbrica va ser especialment bombardejada per les tropes franquistes, ja que era un punt de producció d'explosius i gasos verinosos. Durant els treballs arqueològics, que finalitzaran este dimecres 6 de juliol, s'excavaran dos refugis antiaeris que es van construir precisament durant la guerra. També s'estudiaran les diverses edificacions que es conserven de les antigues instal·lacions.
L'objectiu és establir unes bases per a la recerca, conservació i difusió de l'antiga fàbrica, com a element patrimonial.
La fàbrica va començar a funcionar l'any 1923 a partir d'un conveni de col·laboració amb una empresa alemanya que va permetre a les instal·lacions de Flix disposar dels drets de fabricació, venda i distribució a Espanya i Portugal d'un explosiu anomenat 'miedzienkite': una barreja de clorat de potassa, clorur amònic i nitrat que a la península Ibèrica es va comercialitzar amb el nom de 'cloratita' i que permetia trencar elements de gran duresa. El 1936 la fàbrica va ser ocupada pels sindicats CNT i la FAI. Posteriorment, la Comissió d'Indústries de Guerra de la Generalitat va encarregar a este equipament la fabricació de nitrat amònic i cloratita.
Flix va ser el primer municipi que va patir els efectes dels bombardejos aeris a Catalunya, durant la Guerra Civil. La fàbrica va esdevenir un objectiu militar a causa de la importància de la seua producció. Els continus bombardejos provoquen la falta del material necessari per a la producció de cloratita i el tancament definitiu de les instal·lacions.
Participen en la intervenció arqueològica de la UB l'Ajuntament de Flix i l'Associació Cultural La Cana.
Una intervenció arqueològica recupera una antiga fàbrica a Flix on es produïen explosius durant la Guerra Civil
La fàbrica va ser l'única instal·lació de l'estat on es produïa l'explosiu anomenat cloratita

ARA A PORTADA
Publicat el 04 de juliol de 2022 a les 17:00
Et pot interessar
-
Societat Alumnes de l’Institut Dertosa donen veu a les dones ebrenques silenciades per la Guerra Civil
-
Societat Mor Paco Faiges i Ribas, històric vicepresident de la Cambra de Comerç de Tortosa
-
Societat Territori millora el drenatge de la carretera dels Valentins, a Ulldecona, per evitar les inundacions
-
Societat Retards i autobusos alternatius a Rodalies afecten l’enllaç de les Terres de l’Ebre amb Barcelona
-
Societat Una trentena de plantadors s'enfanguen a la Festa de l'Arròs de Deltebre
-
Societat El cribratge del càncer de coll uterí s’estén a les Terres de l’Ebre amb una prova més precisa que la citologia