Caixabank ha dipositat 3 milions d'euros per indemnitzar la Cooperativa de l'Aldea i els impositors de la secció de crèdit entrampats per la fallida amb l'objectiu d'evitar que dos extreballadors de l'oficina de Bankia d'Amposta i la mateixa entitat, adquirida posteriorment pel banc, seguin a la banqueta dels acusats en el judici que ha de començar el 2 de juny. La secció segona de l'Audiència de Tarragona ha celebrat este divendres al matí una primera sessió de qüestions prèvies al judici, que s'allargarà durant juny i juliol.
Les acusacions particulars, exercides per la Plataforma d'Afectats i per la mateixa Cooperativa, han acceptat l'acord per retirar els càrrecs contra Antonio Fornós, exdirector de l'oficina d'Amposta, i Manuela Buera, subdirectora, així com contra Bankia com a entitat jurídica. També ho farà Fiscalia, segons han confirmat a l'ACN fonts del ministeri públic.
Este dijous, Caixabank va trametre el manament de pagament per un valor total d'uns 3 milions d'euros: 1,64 milions d'euros per compensar el perjudici causat a la mateixa Cooperativa, així com 1,36 milions per als impositors que tenien els seus estalvis a la secció de crèdit. Fa tres anys, Caixabank ja va oferir 2,1 milions d'euros amb la mateixa intenció. La Cooperativa apostava per acceptar-la, però el rebuig de la Plataforma d'Afectats, que la considerava insuficient, va acabar descartant l'acord.
Segons recull l'escrit d'acusació de Fiscalia, l'entitat bancària va tenir un paper clau en la fallida de l'entitat. L'any 2006, l'exgerent i principal acusat pel cas, Daniel Ferré, va demanar a Bankia un préstec d'1,5 milions d'euros avalat amb actius financers de l'entitat. Posteriorment, d'acord amb els exdirectius de Bankia, va acordar pignorar els actius financers de la secció de crèdit com a garantia per a la devolució d'un altre préstec hipotecari d'1,64 milions d'euros, subscrit l'any 2008, diners que l'entitat agrícola mai hauria rebut.
Addicionalment, Bankia (llavors sota la denominació de Caja Madrid) prestava serveis bancaris per a la mateixa Secció de Crèdit. La Cooperativa disposava allí de dos comptes per operar on es carregaven rebuts, talonaris de xecs o pagarés i, posteriorment, els carregava als comptes dels socis. Els treballadors acusats haurien vinculat unilateralment els comptes dels socis amb altres oberts a nom seu a la mateixa Bankia.
D'esta manera, els impositors creien, erròniament, que esta última entitat els avalava els estalvis "generant una aparença de confusió i promocionant una realitat de dipòsit bancari i afavorint la pignoració i posterior selecció dels dipòsits individuals dels socis per a la imputació al pagament de l'obligació creditícia assumida per la Cooperativa".
En el moment de la fallida, l'any 2012, Bankia va decidir bloquejar no només els comptes de la Cooperativa sinó els oberts directament amb l'entitat i vinculats il·legalment a la secció de crèdit. Dels 5,84 milions d'euros retinguts, 3,52 milions es trobaven en comptes amb numeració de la mateixa Bankia. L'esclafit va afectar 408 creditors, deixant un forat total de 6,97 milions d'euros de deute -dels quals, 4,6 milions, eren estalvis dels impositors-.
Dos mesos de judici
La retirada de l'acusació contra els dos exempleats i contra el banc s'haurà de ratificar el pròxim 2 de juny, data en què estan previstes, ara sí, les celebració d'una vista amb les qüestions prèvies d'entitat. El fet que la magistrada ponent del cas no hagi pres encara possessió ha obligat a postergar la presa de decisions jurídiques substancials este divendres més enllà del calendari, amb sessions previstes els dies 3, 9, 10, 25, 26 i 30 de juny, així com els dies 1,2, 3, 7, 8, 9, 15, 16, 17, 21, 22, 23 i 24 de juliol.
Amb la retirada de l'acusació contra Fornós, Buera i Bankia, seran deu els acusats que es jutjaran. El principal d'ells és Daniel Ferré, l'exgerent, per qui el ministeri públic demana una pena total de catorze anys i mig de presó pels suposats delictes continuat de falsedat comptable, falsedat en document mercantil, insolvència punible i administració deslleial. Se li reclama una responsabilitat civil d'1,64 milions. Segons l'escrit de Fiscalia, hauria utilitzat estratègies comptables destinades a ocultar les dificultats econòmiques de l'entitat, amb factures fictícies i sobrevaloració dels actius immobilitzats.
Juntament amb ell, figura també com un dels principals acusats el responsable de l'empresa auditora BDO, Juan Carlos Torres, acusat de falsedat comptable i delicte continuat d'administració deslleial, per inflar la valoració dels actius de la cooperativa, fet que hauria donat ales a l'actuació financera del mateix Ferré. Fiscalia demana per ell set anys i tres mesos de presó.
La resta d'acusats, per als quals majoritàriament se sol·liciten penes de menys de dos anys de presó, són proveïdors de la Cooperativa amb acusacions que van de falsedat documental a l'apropiació indeguda. Són Xavier Casas, David Casas, María Teresa Melquíades Jiménez així com l'exdirector de la secció de crèdit, Enric Sabater (exdirector de la secció de crèdit). L'auditora BDO i l'asseguradora Mapfre figuren com a responsables civils subsidiaris en el procediment.
També està prevista la declaració d'un total de 293 testimonis, principalment impositors afectats, sumant els que han demanat les acusacions particulars i la Fiscalia. La retirada de càrrecs contra Caixabank i els seus empleats, però, podria acabar retallant esta xifra a una seixantena.

