
El 3 d'Octubre de 2013 s'obria per primer cop al trànsit la variant de l'Aldea. Una obra llargament reivindicada pel municipi, que havia vist condicionada la qualitat de vida al pas de 17.000 vehicles diaris per centre del poble. Un any després l'alcalde, Dani Andreu, en fa un balanç evidentment positiu, no sense mostrar elements de preocupació, pel futur del comerç del poble i també de malestar, pel fet que Foment es nega a cedir l'antiga N-340 abonant les corresponents ajudes que un decret del govern espanyol del 2005 establix.
"Fa anys que reivindiquem que quan es posés en marxa la variant poguéssem tindre una contraprestació econòmica per tal que la cessió de l’avinguda Catalunya [antiga N-340] es faça en les condicions adequades", explica l'alcalde de la població, Dani Andreu. Si bé hi ha un decret del govern espanyol de 2005 que establix una compensació de més de 200.000 euros per km, el "ministeri de Foment ens va contestar d’una manera molt contundent el juliol passat que no acceptarien cap cessió de carretera acompanyada d’una contraprestació a l’Ajuntament", lamenta Andreu. El consistori no accepta estes condicions de traspàs i per això es troba elaborant un informe tècnic que preveu lliurar un cop superades les eleccions municipals del 2015 per presentar al ministeri una proposta quantificada d'acord amb el que establix la llei. "Evidentment no hem acceptat això de bon grat i reclamem que el ministeri es pose a l’altura de les circumstàncies i resolga aportar recursos per transformar l'antiga N-340 en via urbana. Demanem que se’ns rescabale l’esforç i el sacrifici que hem fet per suportar una carretera pel mig del poble i no pararem fins que ho aconseguim", rebla l'alcalde.
El consistori ha recollit les propostes dels vilatans a partir d'un període de participació ciutadana, "hem convocat a tots els comerços poble, empreses i constructors i amb el suport de la URV estem elaborant el pla estratègic Aldea XXI, que plasmarà en un projecte totes les idees que volem per al poble". "Un cop ho tinguem clar, demanarem al ministeri el que volem i els recursos que necessitem".
Si l'acord de cessió fos únicament pels 3 km de carretera que discorren per l'interior del poble, atenent al decret, l'Aldea hauria de rebre més de 600.000 euros. "Això es complementaria amb una partida de l’Ajuntament i demanaríem una ajuda a la Generalitat", afegix l'alcalde. D'altra banda, si la cessió fos de tot el tram que circula pel terme, "estaríem parlant d'uns 9 o 10 km".
Andreu recalca que l'estudi s'entregarà a Foment la pròxima legislatura. "Estem a 7 mesos de les eleccions. Hem de tindre respecte absolut per totes les forces polítiques que es presentaran. Nosaltres deixarem la faena embastada i després si ho hem de decidir nosaltres o un altre partit ja es veurà". "Per ara ens toca demanar unitat a tot el poble. Si ens hem vam sortir llavors, també ho hem de fer ara", recalca.
Els comerços aguanten

"El balanç que fem d’este primer any de la posada en funcionament de la variant és positiu en la major parts de sentits. El poble ha recuperat una normalitat que li feia molta i molta falta, a causa d'este trànsit tant dens de 17.000 vehicles diaris. Ara ja tenim una circulació del tot normal, pròpia de qualsevol ciutat i no ens hem quedat en un poble on la gent passa de llarg ni de bon tros, sinó que continuem tenint una circulació intermunicipal que també s’agraïx", explica l'alcalde. Malgrat això, Andreu reconeix que una de les assignatures pendents ara és la revitalització del comerç, beneficiat abans pel pas diari de milers de vehicles.
"El comerç ha sigut possiblement la part més afectada, però menys del que ens esperàvem. Hem tingut entrevistes amb tots els comerciants del poble. No es pot negar que hi ha hagut efectes, la davallada existix, però no hem hagut de lamentar, almenys de moment, cap tancament", descriu l'alcalde. Per este motiu el consistori tira endavant campanyes de revitalització i preveu aportar ajudes directes per a l'obertura de nous negocis o la contractació de personal.