Una trentena de vehicles en marxa lenta per denunciar el retard per reformar la carretera de Poble Nou

La plataforma La Carretera de la Vergonya lamenta el mal estat de la via i reclama que s’aprove el Pla Zonal

Els vehicles en marxa lenta per la carretera de Poble Nou del Delta.
Els vehicles en marxa lenta per la carretera de Poble Nou del Delta. | Cedida
Redacció
09 de maig del 2021
Actualitzat a les 10:21h
Una trentena de vehicles han fet una marxa lenta este dissabte per denunciar nous retards en els tràmits per millorar la carretera de Poble Nou del Delta, que va d'Amposta i la Ràpita a la barra del Trabucador. La caravana va recórrer els carrers de la Ràpita i va marxar fins al pont del Riu Vell, on es va fer un tall de carretera. La plataforma La Carretera de la Vergonya ha lamentat el mal estat de la via i que s’haja retardat mig any la licitació de la redacció del projecte executiu anunciat per la Diputació de Tarragona. Per executar l'obra, el Departament de Territori ha d’aprovar el Pla Zonal perquè la carretera passe a ser de titularitat provincial. Per això, han exigit més celeritat i transparència en la tramitació del projecte.

Els manifestantses van concentrar davant les instal·lacions esportives del pavelló municipal de la Ràpita des d'on arrencava la marxa lenta. Encapçalats per un tractor i motocicletes, van recórrer els carrers del centre del municipi fent sonar els clàxons i lluint banderes de denúncia. Tot seguit, la caravana va marxar  per la carretera de Poble Nou del Delta fins a arribar al pont del Riu Vell. En este indret, els vehicles van tallar la via durant aproximadament quinze minuts. Per acabar la protesta, el col·lectiu va desplegar una creu vermella de tela damunt del pont per senyalitzar un dels punts "crítics" de la via.

La Diputació de Tarragona va anunciar que avançava els tràmits per reformar la carretera, que va de la Ràpita a Poble Nou del Delta (Amposta), a finals de l'any passat. La plataforma La Carretera de la Vergonya ha denunciat que l'ens supramunicipal porta un retard de sis mesos amb la licitació de la redacció del projecte executiu. Per avançar en la tramitació, també cal que el Departament de Territori aprove el Pla Zonal per tal que la via es puga incorporar a la seua xarxa de carreteres i actuar-hi. Este tràmit està pendent des de fa 12 anys.

"Per aprovar la redacció del Xerta-Sènia l'avaluació ambiental ha estat molt ràpida, en canvi, per la carretera de Poble Nou el Departament de Territori està tardant moltíssim", ha lamentat Josep Juan Segarra, membre de la plataforma. Davant d'això, exigix a les administracions més celeritat i confia que es complisca el compromís de començar els treballs l'any 2022. "Porten més de deu anys d'endarreriment del Pla Zonal, pensem que les actuacions que fem són totalment necessàries perquè si no sortim al carrer ells no avancen prou", ha dit.

Segarra ha assenyalat que fa més d'un any que demanen una reunió amb la Diputació i ha criticat la manca de participació democràtica i transparència en la tramitació del projecte. "Tenen dades de sinistralitat de la via i del volum de trànsit, tot i que les hem demanat no ens les entreguen, perquè no els interessa mostrar que este suposat camí rural té un volum de trànsit i sinistralitat molt per sobre del que hauria de tenir", ha denunciat el portaveu.

A més, ha lamentat que no s'haja fet públic un calendari d'actuacions per reformar la carretera i ha reclamat que es facen més tasques de manteniment i de millora a les vies que hi comuniquen, com la de Riu Vell o l'Eucaliptus. Pel que fa a les obres ja fetes a la via, Segarra afirma que eren "necessàries", però que són "insuficients". A tall d'exemple, explica que els treballs fets a l'entorn del pont de l'Encanyissada només s'han fet al costat dret quan l'esquerra té els mateixos problemes.

"Des del Poble Nou del Delta fins al trabucador no han fet cap obra de manteniment, és un tram bastant llarg i que està en unes condicions bastant pèssimes, el tram del pont del Riu Vell fins a Sant Jaume hi ha més d'un mentre de carretera trencada i els cotxes han de caure al brancal i molts rebenten rodes", ha afegit.

El procediment per licitar el projecte seguix endavant

El vicepresident de la Diputació de Tarragona i alcalde d'Amposta, Adam Tomàs, va assegurar dijous que el procediment administratiu per licitar la redacció del projecte executiu de la carretera de Poble Nou del Delta seguix endavant. Segons Tomàs, el procés s'ha dilatat per la baixa temerària de l'empresa i la consegüent justificació a l'administració, i ara resol una reclamació a la licitació.

A la vegada, també va assenyalar que s'estan refent les fitxes mediambientals de les carreteres, tal com reclama el Departament de Territori, perquè es puga aprovar el Pla Zonal i incorporar la via a la xarxa de carreteres de la Diputació.