Engeguen una campanya per regalar palmes a iaios de residències de tot Catalunya

Un taller artesà del Priorat destina l'1% de les vendes a esta iniciativa solidària

per Redacció, Terres de l'Ebre | 18 de març de 2021 a les 16:59 |
Una iaia d'un geriàtric amb una palma a les mans, en el marc d'una campanya solidària engegada per un taller artesà de la Vilella Baixa. | ACN
Un taller artesà del Priorat destina l'1% de les vendes online de palmes a regalar-ne a avis ingressats en residències catalanes. La idea va sorgir arran d'un client que l'any passat en va comprar un gran lot perquè fos repartit en geriàtrics. Palmes Viaplana, a la Vilella Baixa, s'ha fet seua esta iniciativa. Amb cada comanda online es contribuïxen palmes per a gent gran. Calculen que se'n podran repartir més de mig miler. La campanya està en marxa de fa dies i ja se n'han lliurat unes 150. "Quan els hi donem la palma se'ls il·luminen els ulls", afirma Joan Vaqué, portaveu d'este negoci familiar, amb una història de quatre generacions. Venen palmes arreu de l'estat espanyol amb el plus afegit d'estar beneïdes pel mossèn del poble.

Enguany a Palmes Viaplana han volgut avançar la campanya de venda de palmes i palmons pensant en els avis i començar a fer caixa perquè les palmes els arriben a temps, abans de Rams. Compten amb la complicitat de l'entitat Amics de la Gent Gran, que se n'encarrega de distribuir les palmes. La reacció dels avis i àvies quan reben una palma motiva este negoci familiar a fer la màxima difusió d'esta campanya, sota el lema 'Palma solidària, cap avi sense palma', amb gran resposta a les xarxes socials.


Esta empresa familiar les va passar magres l'any passat, quan se li acumulaven al taller desenes de milers de palmes trenades a mà. Se les va enginyar per arribar al client final per Internet amb el ganxo de ser palmes i palmons ja beneïts, tot i que un 30% de la producció es va malmetre. "Caixa zero, després d'un any pencant", es lamenta Vaqué. Però no han flaquejat i a l'octubre s'hi van tornar a posar amb ganes, conscients que l'efecte cridaner de l'any passat, en ple confinament, s'ha pogut difuminar.

"Després de quatre generacions, enguany hem après un munt de coses noves del negoci i hem vist que ens encanta tractar amb el client final: fem vestits a mida i tot són facilitats", afirma Vaqué. La venda online manté bon ritme. En paral·lel, enguany s'han recuperat els intermediaris. De moment, han repartit 20.000 palmes a distribuïdors, sobretot floristeries. "Hem enviat un 70% del què van vendre el 2019", apunta. En termes d'unitats, les vendes es repartixen a parts iguals entre botigues i Internet.


Són xifres, però, que queden lluny de les 70.000 palmes i palmons que s'arribaven a vendre en un any normal. "Si vengués la meitat del 2019 ja estaria content", reconeix Vaqué. "Jo sé el que he servit de moment, però no sé què acabaré venent", remarca. Malgrat tot, veu el got mig ple i s'hi esmerça per mantenir viu el negoci familiar, des d'atendre encàrrecs especials -com una palma gegantesca per a l'Ajuntament de Calella- a vendre kits per fer-se un mateix la palma. "Cal adaptar-se", conclou.

 

Participació