El Govern instal·la un camp fotovoltaic de 900 panells a l'aparcament del moll central del port de la Ràpita

El Departament de Territori invertix 2,3 milions al port rapitenc amb les plaques fotovoltaiques, el nou pavelló nàutic i la urbanització del seu entorn

El conseller de Territori i l'alcalde de la Ràpita davant d'una de les marquesines a l'aparcament del moll.
El conseller de Territori i l'alcalde de la Ràpita davant d'una de les marquesines a l'aparcament del moll. | Cedida
Redacció
24 de febrer del 2023
Actualitzat a les 19:08h
El Govern instal·la un camp fotovoltaic de 900 panells a l'aparcament del moll central del port de la Ràpita, una actuació amb la qual es potencia l’autosuficiència energètica de les instal·lacions pesqueres.

El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, acompanyat de l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós i Garcia, i el delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó i Fernandez, ha visitat este divendres a la tarda el port de la Ràpita on s’estan col·locant les 900 plaques solars a la coberta de cinc marquesines metàl·liques. Estes estructures metàl·liques s’han instal·lat a l’aparcament del moll central del port de la Ràpita, situat al costat de la llotja de peix i a prop de la futura base nàutica. Prèviament, el conseller ha visitat el pavelló nàutic, on ha vist les obres marítimes executades i l’edifici que s’està construint. La urbanització entorn, la construcció de l’edifici i les marquesines fotovoltaiques suposen una inversió de 2,3 milions d’euros, en obres executades entre el 2022 i el 2023.

La instal·lació fotovoltaica té per objectiu continuar avançant en el grau d’autosuficiència energètica del port rapitenc mitjançant l’energia neta, per tal de reduir la petjada de carboni del port i de les activitats que s’hi desenvolupen. A l’aparcament del moll central s’instal·la un camp fotovoltaic de 900 plaques per a l’autoconsum de les instal·lacions pesqueres amb una potència de 300 kW i una energia generada de 546.320 kWh anuals. Amb estos panells es dexaran d’emetre 195 tones de CO2 a l’atmosfera. L’actuació ha suposat una inversió de 787.000 euros i es preveu que finalitzi a mitjans d’abril de 2023.

Un Green port

Este és un avanç per convertir el port de la Ràpita en un Green port, ja que està vinculat a un espai natural com és el Delta que forma part de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre. El Green port ha de desenvolupar la seua activitat tenint en compte l’àmbit econòmic, el mediambiental i el social de manera sostenible i amb el menor impacte al medi, aportant mesures de millora de control de la qualitat de l’aire, l’aigua, el soroll i els residus. El port de la Ràpita, com a Green port, s’emmarca en un context d’emergència climàtica i s’alinea amb el Pla de ports de Catalunya Horitzó 2030 que té com a eixos cabdals la mitigació i l’adaptació dels ports al canvi climàtic.

El conseller Fernàndez ha afirmat que “estem més a prop que el Port de la Ràpita siga el primer Green Port de la Generalitat. Podrem tenir unes instal·lacions que ens permetran que els ciutadans de la Ràpita, en concret, i de Catalunya, en general, puguen aprendre del mar, puguen aprendre dels esports nàutics i ho puguen fer a partir d’un port que siga referent”.

2.250 plaques solars

Ports de la Generalitat treballa per descarbonitzar els ports de gestió directa de competència de la Generalitat. Així, s’han instal·lat 1.242 plaques solars a la coberta de les instal·lacions pesqueres a Roses (Alt Empordà), Palamós (Baix Empordà), Arenys de Mar (Maresme), Vilanova i la Geltrú (Garraf), Cambrils (Baix Camp), Deltebre (Baix Ebre) i la Ràpita (Montsià), a més de cinc oficines portuàries a l’Escala (Alt Empordà), Palamós (Baix Empordà), Arenys de Mar (Maresme), Vilanova i la Geltrú (Garraf) i la Ràpita. A estes xifres s’han de sumar les 900 plaques solars que s’estan instal·lant a l’aparcament de la Ràpita i 108 més que es col·locaran al sostre de la base nàutica. Quan acaben les dos actuacions, s’hauran instal·lat un total de 2.250 unitats, gràcies a les quals es dixen d’emetre 445 tones de CO2 a l’any a l’atmosfera.

Pavelló nàutic

L’edifici del pavelló nàutic ha d’acollir l’Escola de vela i les activitats nàutiques. L’objectiu és que siga un centre de referència per fomentar la nàutica de base, potenciar l’activitat nàutica a la badia dels Alfacs i desestacionalitzar l’activitat per atreure turisme nàutic i promoure les Terres de l’Ebre i Catalunya arreu del món.

L’estructura de l’edifici en construcció està formada per una planta baixa i una planta pis. La planta baixa tindrà dos zones: un espai cobert per ubicar les oficines, els vestidors, els serveis i un porxo, així com un espai descobert per emmagatzemar els caiacs, les taules de surf, les armilles nàutiques i les embarcacions de vela lleugera, entre altres. La planta pis acollirà una sala d’actes, aules i zones de servei. A més, s’instal·laran 108 plaques solars per fer un edifici autosuficient energèticament. Les obres tindran una inversió de 900.000 euros i es preveuen finalitzar el mes de maig d’aquest any.

Urbanització de l'entorn

El 2022 es va urbanitzar l’entorn per integrar més el port al teixit urbà. Amb l’actuació s’ha creat un nou tram de passeig que connecta l’aparcament, on s’ha instal·lat la marquesina fotovoltaica, amb l’edifici de la base nàutica, equipat amb enllumenat públic, mobiliari urbà i jardineria. Tanmateix, al davant de l’edifici s’ha generat una rampa d’avarada d’embarcacions i un moll en forma de graderia perquè la ciutadania pugui gaudir d’un espai amb vista a la badia des d’on contemplar l’activitat nàutica, amb una inversió de 600.000 euros.