Calvet ha explicat que "amb la transformació de tota la via, que ara és convencional, amb un carril per sentit, a una 2+1, “no només es vol millorar la seguretat sinó també la seua condició d'eix comercial i econòmic del país". Per això, el Departament hi invertirà 67 milions d’euros, uns 60 en projectes estructurals i més de 7 milions en millores a curt termini".
"Després de l'emergència sanitària, econòmica i social que estem vivint", ha explicat el conseller, "ens cal la reactivació econòmica del país i creiem que el projecte de la C-12 respon doblement a aquest repte: incideix en el mercat de treball, en l'economia i en la mobilitat d'estes comarques, perquè activa l'obra pública, que és un motiu de dinamisme, i perquè estes obres milloraran les comunicacions i afavoriran la competitivitat al territori".
Licitació de la redacció dels dos primers projectes
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha impulsat els primers projectes que definiran les actuacions del pla de millora de la funcionalitat i la seguretat de la C-12 en tota la seua longitud, des de Lleida fins a Amposta. En este pla, l'actuació més rellevant és la transformació d'esta carretera de la xarxa bàsica, de 133 quilòmetres de longitud, en un via 2+1, que permet afavorir els avançaments amb seguretat i evitar els xocs frontals, els més greus.
Este programa d'actuacions inclou obres que comportaran una inversió de 60 milions d'euros fins al 2025, dividies en diversos trams. Ara, s'ha iniciat la licitació de la redacció dels dos primers projectes constructius, un a la demarcació de Lleida –tram entre Lleida i Alfés- i un altre a les Terres de l’Ebre –entre Tortosa i Amposta. En els pròxims dies, es licitarà la redacció d’un projecte més a les Terres de l’Ebre, corresponent al tram Garcia – Móra la Nova.
La C-12, l'Eix de l'Ebre, comença a Lleida i creua les comarques de la Ribera d'Ebre i del Baix Ebre fins arribar a Amposta, la capital del Montsià. Actualment, és una carretera convencional de calçada única amb dos carrils, un per sentit de la circulació en pràcticament tota la seva longitud. Té característiques diverses, amb trams urbans i trams interurbans. En la redacció dels projectes es tindran en compte les especificitats, característiques físiques i intensitats de trànsit de cada tram.
El Pla de millora preveu la transformació de la C-12 per implantar-hi una secció 2+1, que s'executarà per fases. Consisteix en la formació d'un segon carril addicional en un sentit o altre de la circulació, alternadament, i la instal·lació d'una separació física entre sentits.

La C-12 discórre entre Lleida i Amposta Foto: DTS
Pavimentació de cunetes, que permeten donar un sobreample a la carretera
A més de les actuacions d'eixamplament i transformació en una via 2+1 i les millores esmentades, el projecte analitzarà la reordenació de l'accessibilitat dels vials municipals i finques particulars o agrícoles mitjançant vials laterals de servei. Així mateix, s'estudiaran itineraris de vianants i ciclistes. El conseller ha emfasitzat que "és una proposta integral que, com a concepte, incorpora el 2+1 però porta aparellades altres actuacions de caràcter més tècnic molt importants".
Els tres primers projectes que s’han impulsat són:
Tram de la C-12 entre Alfés i Lleida: Entre la cruïlla amb l’L-700 a Alfés i l’accés a l’autopista AP-2 a Lleida, de 8 quilòmetres de longitud. La redacció del projecte es licita per un import de 214.000 euros i un termini de 6 mesos. Es preveu que l’obra comporte una inversió de 5 MEUR.
Tram entre Amposta i Tortosa: Entre l'accés a Amposta i la cruïlla amb la T-331 a Vinallop (Tortosa), de 8 quilòmetres de longitud. La redacció del projecte es licita per un import de 212.000 euros i un termini de sis mesos. Es preveu que l'obra comporti una inversió de 5 MEUR.
Tram entre Garcia i Móra la Nova: Entre la cruïlla de la C-12 amb la N-420 a Móra la Nova i l’accés a Garcia, en una longitud de 5 quilòmetres. El mes que ve es licitarà la redacció del projecte constructiu corresponent per un import de 000 euros. S’estima per a l’execució de l’obra una inversió de 5 MEUR.
Millores a curt termini
Paral·lelament a l’impuls dels projectes per implantar el model 2+1, Territori i Sostenibilitat està executant actuacions de millora, més localitzades i a curt termini, a la C-12, i que comportaran una inversió d’uns 7,2 MEUR. En este sentit, cal indicar:
Estabilització de talussos entre Benifallet i Tortosa, afectats pels aiguats: Estan en marxa els treballs per estabilitzar diversos talussos afectats pels aiguats de finals de gener a la C-12, amb un pressupost de 700.000 euros. Esta actuació quedarà enllestida l'estiu vinent.
Estabilització de talussos a la C-12 i a la C-233, entre Garcia i Flix. Estan en execució els treballs d'estabilització de talussos en aquestes carreteres, amb un pressupost d’1,1 MEUR. L'obra conclourà a finals d'enguany.
Reforç del ferm al tram Aldover – Xerta: Està adjudicada l'obra de renovació del paviment de la C-12 en un tram de 6 quilòmetres; la implantació de nous trams amb separadors de fluxos; la millora del drenatge i la reposició de les juntes de dilatació dels ponts. Els treballs compten amb un pressupost de prop d'1,4 MEUR i s'iniciaran este estiu. Tindran un termini d'execució de sis mesos.
Construcció d’una rotonda i millora de l’accés al camí dels Masets a l’EMD de Jesús. L’obra inclou la formació d’una rotonda a l’accés sud del nucli, on actualment hi ha un encreuament semaforitzat i d’un camí des dels Masets de Pinyol amb l’accés nord mitjançant un nou vial paral·lel a la C-12. Els treballs es licitaran pròximament, amb una inversió prevista de prop de 918.069,82 EUR.
Millora del ferm mitjançant Compra Pública Innovadora al tram Xerta-Rasquera. Preveu la millora superficial del ferm en un tram d’uns 20 quilòmetres de la C-12 mitjançant mescles modificades amb cautxú. Esta actuació s'impulsa mitjançant la Compra Pública Innovadora (CPI), dins del programa de Ferms sostenibles del Departament, i inclou la redacció del projecte i l’execució de l’obra, per un valor d’1,5 MEUR. L’obra s’impulsa enguany i s’executarà durant el 2021.
Construcció d’una nova rotonda amb la C-12b. Aquesta actuació, que la Generalitat i l’Ajuntament d’Ascó impulsaran conjuntament, preveu la millora de la seguretat viària i de la fluïdesa del trànsit a la cruïlla de la C-12 amb la C-12b i amb l’accés a la central nuclear. L’obra es licitarà i iniciarà durant aquest any, amb una inversió prevista d’1,6 MEUR.
Millora d’accessos a Ginestar: Està en licitació la redacció del projecte constructiu per a la millora dels accessos des de la C-12 a Ginestar. Es preveu per aquesta obra, que consistirà en la formació de dues rotondes, una inversió d’1,2 MEUR.