
La Costa de les Terres de l'Ebre i del Sénia, des de la Ràpita fins a Benicarló ha tornat a notar de forma palesa un nou terratrèmol que torna a superar tots els anteriors des que els treballs al magatzem Castor van disparar la sèrie sísmica de la zona. 4,2 graus a l'escala de Richter, 3 dècimes més que el terratrèmol més gran sentit la matinada anterior. "Pujar tres dècimes en l'escala Richter equival a una potencia aproximadament tres vegades més gran", asegura Carme Olivera, cap de la Unitat de la Xarxa Sísmica de l'IGC.
Segons l'Institut Geogràfic Nacional, el sisme no ha causat danys, però ha fet bullir novament, les xarxes socials, un termòmetre que demostra, fins a quin punt, s'ha disparat la por entre els ciutadans de la zona. Paquita, d'Alcanar, ho descrivia així a aguaita.cat: "aquesta matinada concretament a les 5.33 he notat un altre moviment sísmic molt perceptible, he sortit al balcó i he vist un altre veí que també ho ha notat. Estic en un segon pis, no s'ha caigut res ni hem patit cap desperfecte. Però m'he espantat bastant . Ja són dos dies seguits amb aquests tremolors".
El que més sembla extranyar els experts ara per ara és la important revifada de l'activitat sísmica que s'està produïnt a la zona tot i que el 16 de setembre es va aturar la injecció de gas, amb la intenció de continuar a finals d'octubre. Mentre s'espera l'informe que el ministeri d'Industria ha encarregat a l'Institut Geogràfic Nacional, la intranquilitat als Ajuntaments dela zona també augmenta si es té en compte que no disposen de cap pla d'emergències per moviments sísmics. "Estem molt preocupats. Sí la cosa augmenta d'intensitat no sabem com hauríem d'actuar. Ningú ens ha dit res i la por va augmentant. Tenim escoles, institut, un centre de gent gran i ningú ha vingut a explicar-nos com hauríem d'actuar. Com que no som zona sísmica no estem obligats a tenir un pla d'emergència per terratrèmols, per tant no tenim cap protocol d'actuació", ha explicat el regidor d'Urbanisme d'Alcanar, Manel Martí.
Per la seua banda, la Plataforma en Defensa de les Terres del Sénia ha avançat que es posarà en contacte amb els ajuntaments de La Ràpita, Vinaròs i Benicarló, per juntament amb el d'Alcanar "per coordinar un protocol d'actuació conjunt en cas que els moviments sísmics augmenten d'intensitat", ha explicat el seu portaveu Evelio Monfort, que recorda que "sota el dipòsit on s'ha acumulat gas matalàs existeix una falla sísmica. Si els moviments augmenten d'intensitat i s'obre tot allò es pot afonar i tindre conseqüències mediambientals".
Protecció civil respon
Per contra, Protecció Civil de la Generalitat ha volgut llençar un missatge de tranquillitat i aquest matí ha enviat una nota de premsa on assegura que tot i que es constata un increment de les magnituds sísmiques registrades en les últimes hores, "aquestes no han assolit valors d'intensitat que puguin provocat danys a edificis i infraestructures " .
Segons continua la nota, "l'activitat sísmica a aquesta zona s'està produint en una falla a l'interior del mar davant la costa del Delta de l' Ebre i de Castelló , el que evitaria un sisme de gran magnitud , segons Protecció Civil . No obstant això , la zona és d'un perill sísmic no menyspreable i , per tant , tampoc es pot descartar una tendència creixement en la magnitud dels sismes . Les eines actuals no permeten predir la tendència exacta de la sèrie sísmica , és a dir , si es mantindrà o desapareixerà l'activitat sísmica en els pròxims dies".
Protecció Civil , assegura malgrat tot, que manté contacte permanent amb els ajuntaments de la zona, i recomana que la ciutadania estigui atenta a la informació d'autoritats i canals oficials de les administracions públiques i fer seguiment de l'evolució sísmica en els propers dies.
La Generalitat de Catalunya , a través de Protecció Civil , disposa del Pla Especial de Emegències Sísmiques de Catalunya ( SISMICAT ) per donar resposta ràpida i eficaç en cas que es produeixi un sisme important.