El juliol del 2018, el Servei d’Endocrinologia i Nutrició de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta va incorporar a la seva cartera de servei els dispositius de monitoratge de glucosa intersticial en pacients amb diabetis tipus 1, d’acord amb la inclusió d’aquests sistemes a la cartera de servei.
El procediment, inicialment es feia en sessions grupals, i actualment es fa amb dues sessions per pacient: una grupal i una individual
La primera sessió grupal, de 3 hores de durada, inclou el repàs de la dieta, l’explicació de la dieta per racions i de la lectura nutricional d’etiquetes, formació tècnica sobre els monitors, i finalment, la col·locació d’aquests en els pacients.
Una setmana després, es fa una sessió individual amb el pacient per a aprofundir en els coneixements adquirits per aquest, adaptar la seua pauta d’insulina i resoldre dubtes que s’hagin pogut derivar.
Ambdues sessions les realitzen l’equip d’infermeres educadores del Servei d’Endocrinologia i Nutrició de l’HTVC. Posteriorment, el pacient té visita amb l’endocrinòleg.
S’utilitzen dos tipus de monitors. Per una banda, el monitoratge continu de la glucosa (MCG) que mostra a temps real el valor de glucèmia intersticial, així com la direcció i la velocitat de canvi d’aquesta, mitjançant fletxes de tendència. Es pot fer servir tant amb múltiples dosis subcutànies, com integrat a teràpia amb infusió contínua subcutània d’insulina. Pot requerir calibratge i porta sistemes d’alarmes d’hipoglucèmia i hiperglucèmia, que en cas d’arribar a l’objectiu establert avisarà al pacient.
Per una altra banda, hi ha el monitoratge “flash” de la glucosa (MFG) amb el que la lectura de glucèmia intersticial s’obté “a demanda”, únicament quan el pacient aproxima el monitor al sensor. Mostra també les fletxes de tendència del canvi de glucèmia i la gràfica de les últimes hores. No requereix calibratge, i també, porta alarmes d’hipoglucèmia i d’hiperglucèmia.
El 94,3% dels pacients candidats a portar aquests sistemes, que tenen al Servei d’Endocrinologia de l’HTVC, ja han començat amb el procediment. I d’aquests, el 13% estan amb teràpia amb infusor subcutani continu d’insulina (ISCI), dels quals, més de la meitat van amb sistemes de nansa tancada, també anomenat, sistema de pàncrees artificial, que integra una bomba d’insulina amb el monitor continu de glucosa en temps real, i un algoritme de control que determina la inclusió basal d’insulina per part de la bomba, en funció de les lectures de glucèmia per mantenir la glucosa en els valors objectius.
El metge responsable escull la millor teràpia adaptada en els pacients candidats a aplicar l’ISCI. A aquests se’ls hi imparteix una formació individual sobre la diabetis, i se’ls hi col·loca. Posteriorment, hi ha un seguiment personalitzat durant 1-2 mesos, presencial i telemàtic, per tal d’adquirir tots els coneixements necessaris per al funcionament d’estos sistemes.
Noves tecnologies aplicades al tractament de la Diabetis Tipus I en adults a l’HTVC
El 94,3% dels pacients candidats a portar estos sistemes, que tenen al Servei d’Endocrinologia de l’HTVC, ja han començat amb el procediment de monitoratge de la glucosa
ARA A PORTADA
Publicat el 17 de juny de 2022 a les 10:47
Actualitzat el 17 de juny de 2022 a les 11:55
Et pot interessar
-
Societat Alumnes de l’Institut Dertosa donen veu a les dones ebrenques silenciades per la Guerra Civil
-
Societat Mor Paco Faiges i Ribas, històric vicepresident de la Cambra de Comerç de Tortosa
-
Societat Territori millora el drenatge de la carretera dels Valentins, a Ulldecona, per evitar les inundacions
-
Societat Retards i autobusos alternatius a Rodalies afecten l’enllaç de les Terres de l’Ebre amb Barcelona
-
Societat Una trentena de plantadors s'enfanguen a la Festa de l'Arròs de Deltebre
-
Societat El cribratge del càncer de coll uterí s’estén a les Terres de l’Ebre amb una prova més precisa que la citologia