Una olivera mil·lenària de Godall ha estat escollida per la Asociación Española de Municipios del Olivo (AEMO) com a Millor Olivera Monumental d'Espanya 2021. Batejada com a Mil·lènia per l'alumnat que regularment visita la zona, l'olivera premiada és de la varietat Farga, empeltada en ullastre, està entre les més grans de Catalunya, ja que el perímetre del tronc arriba als 7,04 metres. L'olivera està ubicada molt prop de l'antiga Via Augusta romana i, segons la datació realitzada per la Universitat Politècnica de Madrid, ara tindria uns mil tres anys.
La candidatura ha estat presentada conjuntament pel seu propietari, que és també l'alcalde de Godall, Alexis Albiol, juntament amb la Mancomunitat Taula del Sénia, l'Associació Territori Sénia i la Cooperativa de Godall, que ja es van unir el 2015 per condicionar la finca com a Àrea d'oliveres mil·lenàries de Godall, sent una de les del Territori Sénia que poden ser visitades. A Godall hi ha un total de 188 oliveres mil·lenàries i esta és la més gran de totes. Així i tot, no és el primer premi que reben estos arbres al Territori Sénia, ja que des del 2006 fins avui s'han premiat mitja dotzena d'oliveres monumentals.
L'olivera Mil·lènia, juntament amb la majoria de les del municipi serveixen per elaborar l'Oli certificat Lacrima Olea Mil·lenària per la Cooperativa Agrícola de Godall, dintre de la Marca de garantia Oli Farga Mil·lenària de la Mancomunitat i l'Associació.
A Catalunya hi ha 2.668 oliveres que superen els 3,50 metres de perímetre de tronc a 1,20 metres del terra, un 42% al Territori Sénia, totes elles protegides per la Llei del Parlament de Catalunya de protecció de les oliveres monumentals aprovada el 2020, ara pendent de desenvolupament reglamentari.
La Millor Olivera Monumental d'Espanya es troba a Godall
L'arbre, de la varietat Farga, és el més gran del municipi i té més de mil anys
Ara a portada
Publicat el 02 de juliol de 2021 a les 09:10
Actualitzat el 02 de juliol de 2021 a les 16:32
Et pot interessar
-
Societat La CUP aposta per recuperar la gestió pública de l’aigua a Tortosa
-
Societat Kronospan invertirà 30 milions d'euros per instal·lar el primer parc eòlic del polígon industrial Catalunya Sud
-
Societat Les reivindicacions de l'1 de maig a Tortosa: jornada de 37,5 hores i hospital universitari
-
Societat L'Agenda del cap de setmana a les Terres de l'Ebre: del 1 al 4 de maig