Es presenta l'estudi de diagnosi del sector comercial local d'Ascó

Amb esta eina s’han pogut detectar tant les fortaleses del nostre comerç així com aquells punts dèbils sobre els quals caldrà incidir des de l’àrea de Promoció Econòmica

Publicat el 23 de novembre de 2020 a les 19:26
Actualitzat el 23 de novembre de 2020 a les 19:35
Professionals del sector comercial d’Ascó han estat els primers en conèixer els resultats de l’estudi  diagnòstic del comerç local d’Ascó, el qual  esdevindrà el punt de partida per l’elaboració del  Pla de Dinamització Comercial que es preveu  comenci a principis de 2021.

Amb esta eina  s’han pogut detectar tant les fortaleses del nostre comerç així com aquells punts  dèbils sobre els quals caldrà incidir des de l’àrea de Promoció Econòmica “amb  accions que han de permetre construir un sector comercial fort i competitiu”. Per dur a terme la diagnosi s’han obtingut dades a partir d’enquestes al sector  comercial del municipi (37 participants) i a l’Associació de Comerciants Movem  Ascó. A més, a través de les xarxes socials es va fer difusió d’una enquesta  adreçada a la població en general, tant d’Ascó com de l’entorn. 

Petita empresa de més de 20 anys poc present a les xarxes socials. Aquest seria el perfil del comerç d’Ascó concentrat majoritàriament en els  sectors de l’alimentació, bars, salut i cosmètica. En canvi, es detecta una manca  de serveis destinats al lleure o la cultura, així com l’allotjament, tots ells  necessaris per la dinamització turística. La meitat dels comerços compten amb  un únic treballador i la seva facturació anual no arriba als 50.000 euros. Un 10%  dels comerços tenen dos treballadors i un 20%, tres professionals. L’antiguitat dels establiments supera els 20 anys en la meitat dels casos, amb la  qual cosa la clientela es troba experiència i garantia de qualitat, però al mateix  temps pot ser un handicap per la innovació i el canvi. 

A això cal afegir que només una quarta part dels comerços es troben a les xarxes. Un aspecte que cal mitigar quan un 70% de la clientela potencial compra  a Internet. 

Clientela fidel 

Els resultats mostren que Ascó compta amb una clientela fidel en un 84% i les  seves compres es concentren sobretot en l’alimentació (94% de fidelitat), però  també en moda, salut i cosmètica (50% de fidelitat). En canvi, un 75% de la població adquireix moda i complements fora del municipi, i un 60% quant al  sector de la restauració. 

La clientela valora especialment la proximitat, la confiança en el producte i el  factor humà; en canvi, el preu i les promocions no estan ben valorats. 

Accions a desenvolupar: dinamització, promoció i estratègia global Des de l’àrea de Promoció Econòmica, a més de continuar amb les accions  desenvolupades fins ara (activitats formatives, ajudes Covid, visites guiades a la  població amb tast de producte local, trobades amb el sector, subvencions de  foment al comerç) cal apostar per un Pla de Dinamització Local que contempli: 

∙ La professionalització del teixit comercial (formació, digitalització,  promoció de venda online, accions conjuntes) 

∙ Dinamització del comerç local i promoció de tota l’oferta que ofereix  el municipi. 

∙ Actuacions globals i tranversals, en què les àrees de Comerç, Turisme  i Cultura construeixin una promoció estratègica del municipi.