Opinió

El Congrés insta a desdoblar l'N-420 entre Reus i Alcanyís

«Significa, sense cap dubte, una obra social i econòmica de màxima rellevància per la província de Tarragona i les zones del nord de Terol»

Anton Monner
06 de maig del 2023
Actualitzat a les 20:07h
Es tracta d’una notícia molt important per les comarques del sud de Catalunya per millorar l’accessibilitat i conseqüentment pel desenvolupament socioeconòmic del Priorat, la Ribera i la Terra Alta. Tomàs Guitarte, Diputat de “Teruel Existe”, i Jordi Just, president de la Cambra de Comerç de Reus amb l’ajuda dels presidents de les Cambres de Tortosa, Lleida, Valls i Conca, i amb el suport dels alcaldes de Gandesa i Móra d’Ebre, i de la FEAT i FECAV (Federacions Empresarials de Transports i de Viatgers) han fet possible que el Congrés de Diputats aprovés la moció de la construcció de l’autovia entre Alcanyís i Reus. Així ho ha ratificat el diputat Ferran Bel, des del faristol que ocupa en seu parlamentària, malgrat que en la votació s’hagin abstingut incomprensiblement els grups del PSOE i ERC. Significa, sense cap dubte, una obra social i econòmica de màxima rellevància per la província de Tarragona i les zones del nord de Terol. Hem de felicitar els seus protagonistes que possibilitaran el desenvolupament territorial d’una zona aïllada i que malauradament sofreix un despoblament continuat que, a més, travessant el seu territori, donaran accés al Port de Tarragona, l’aeroport de Reus i l’autopista del Mediterrani, connectant-lo directament amb el centre peninsular i amb la possible ampliació fins la costa Atlàntica a Portugal.

Aquesta autovia haurà de passar per Terol, prosseguint fins a Conca per establir un pla d’accessibilitat territorial amb vies d’alta capacitat pel centre peninsular i arribant fins a Lisboa. Uniria, doncs, l’Atlàntic i el Mediterrani, passant per zones que ho necessiten pel seu desenvolupament social, econòmic i per evitar el despoblament. És, conseqüentment, una via d’alta necessitat, sense haver de passar per Madrid.

Al marge de l’autovia, ja s’havien planificant els estudis i els projectes finals de la mateixa carretera N-420, les variants de Gandesa-Corbera, i Riudecols, per començar-les el més aviat possible donada la importància que tenen per a aquestes poblacions. Actualment estan transitant pel seu interior un elevadíssim nombre de camions que obstaculitzen i congestionen sobretot Gandesa, a la Plaça de la Farola, a l’encreuament de la C-13 i la N-420, i altres carreteres locals que d’allí surten als diferents poblacions de la comarca. El seu pas per aquest nus de comunicacions, estret i obsolet pels grans vehicles actuals que hi circulen, provoquen retards considerables, forts olors dels animals vius i aturades als vehicles que en totes direccions s’hi concentren.

D’acord amb la moció aprovada de l’autovia Alcanyís-Reus, caldria tenir en compte la construcció d’aquestes variants amb doble via per tal d’haver-les d’eixamplar en el moment que es posi en marxa aquesta l’autovia d’alta capacitat. Aquesta variant hauria de construir-se per la zona sud de Gandesa, que donaria entrada directa al polígon industrial i facilitaria el desviament del trànsit de la C-13, ramal de l’Eix de l’Ebre, per fora de la població. Amb una sola obra es donaria una doble solució per la N-420 i la C-13 que actualment congestionen el pas de vehicles pel mig de la ciutat. Des del segle passat estava projectada la variant per la zona nord i opino que seria més raonable canviar-la pels condicionants urbanístics que han transformat el cas urbà de Gandesa, durant els darrers 30 anys.

Per la darrera setmana de juny, a la Cambra de Comerç de Reus està prevista una reunió amb els nous alcaldes ja sortits de les eleccions municipals, totes les parts implicades amb la participació de les màximes autoritats estatals en comunicacions, per tal de planificar conjuntament la posta en marxa d’aquesta important obra pel sud de Catalunya i les comarques subsegüents de cara a Alcanyís, Terol i el centre peninsular.
El més llegit