La Plataforma #lacarreteradelavergonya ha acusat la Diputació de Tarragona de "postergar i alentir" els tràmits per a l’aprovació definitiva del projecte de millora de la carretera T-2021, que connecta la Ràpita amb Poblenou del Delta, al terme municipal d’Amposta (Montsià).
Segons l’entitat, la Diputació no té intenció d’invertir els 5 milions d’euros compromesos i prioritza altres inversions com l’extensió de la Via Verda fins a la Ràpita. El portaveu de la plataforma, Josep Juan Segarra, denuncia que no hi ha cap mostra del compromís real per començar les obres enguany: “Es van inventant excuses per fer veure que van justos de temps”.
També critiquen que la Diputació haja exigit ara un nou informe de contaminació lumínica, malgrat que l’informe d’impacte ambiental ja estava aprovat. La diputada d’Infraestructures, Iris Castell, ha respost que l’informe lumínic i acústic s’ha exigit recentment per part de Territori, i que es va tramitar i entregar el 6 de maig.
“Opacitat” i “desinformació”
La plataforma denuncia una situació de desinformació general i acusa la Diputació d’opacitat. “Fa sis mesos que esperem una reunió i ningú ens rep. Ni els càrrecs de Territori a l’Ebre saben en quin punt està el projecte”, ha explicat Josep Juan Segarra. A més, reclamen més transparència sobre si la Diputació busca subvencions per finançar l’obra.
Un projecte encallat pel domini públic
La Diputació de Tarragona assegura que el projecte està encallat a l’espera de l’autorització d’ocupació del domini públic marítim terrestre. “La pilota no està damunt de la taula de la Diputació. El 16 de gener es van fer totes les peticions. Ens hauria agradat que les altres administracions actuessen amb més celeritat”, ha dit Castell.
Davant les crítiques, Castell ha remarcat que la Diputació ja ha redactat el projecte tot i que la carretera no formava part del Pla Zonal, i ha reservat 13 milions d’euros per executar-lo. “És una prioritat més que política. Entenem la singularitat i la necessitat d’esta via”, ha insistit.
Crítiques per prioritzar altres obres
La plataforma ha criticat que la Diputació haja prioritzat altres obres, com l’extensió de la Via Verda, en detriment d’una via “que salva vides”. “La gent agafa esta carretera per anar al metge, a l’escola i a treballar, no per passejar. Però sembla que el pontet verd, que només és verd per la pintura, és més important”, ha ironitzat Juan Segarra.
Més mobilitzacions i dolor per les víctimes
Els veïns amenacen amb nous talls de carretera després de l’estiu si no comencen les obres. Recorden que l’any passat va ser la via amb més víctimes mortals de les Terres de l’Ebre. Joan Pastor, pare d’un jove de 21 anys mort en un accident a la T-2021 el 3 d’agost del 2023, ha fet una crida a la mobilització: “Desitjo que el meu fill siga l’últim mort. Esta ratera ha de ser més segura”.
També s’ha sumat a les crítiques la Federació d’Associacions de Veïns d’Amposta, que ha demanat “solucions immediates” i responsabilitats polítiques. El portaveu, Llorenç Navarro, ha reclamat seguretat al 100%: “No hi ha diners que paguen una vida. Apostem per víctimes zero”.