Neix la plataforma Parem Lo CatSud contra l’ampliació del macropolígon industrial a Tortosa i l’Aldea

El moviment alerta que el projecte, de 675 hectàrees, és una “agressió directa” al territori i reclama un model alternatiu basat en la pagesia, l’ecoturisme i la indústria arrelada

Publicat el 26 de setembre de 2025 a les 11:07

Una quarantena de persones han presentat este dimarts la nova plataforma Parem Lo CatSud als peus de la macrofactoria de Kronospan, considerada l’avantsala del projecte d’ampliació del polígon Catalunya Sud de Tortosa i l’Aldea. El moviment es declara frontalment contrari a un model industrial que qualifiquen de “caduc i depredador”, pel seu alt consum d’aigua i energia, el risc de contaminació i la destrucció de centenars d’hectàrees de camps d’oliveres i garriga.

La plataforma rebutja l’ampliació de 675 hectàrees, un projecte pendent d’aprovació del Pla de Desenvolupament Urbanístic i que consideren “comparable en extensió a la petroquímica sud de Tarragona”. Recorden que el polígon es projecta entre dos parcs naturals —els Ports i el Delta de l’Ebre—, dins d’una Reserva de la Biosfera.

Els llocs de treball no compensen ni de lluny el cost social i ambiental que tindrà el macropolígon”, ha denunciat la portaveu Gemma Domingo, que ha defensat un model alternatiu basat en la pagesia diversificada, els serveis públics, l’economia de les cures, l’ecoturisme i una indústria menuda i arrelada que reaprofite polígons ja existents.

La plataforma, formada per associacions veïnals, ecologistes, entitats socials i sindicats, reclama la paralització immediata de l’ampliació i la redacció d’un pla territorial “des del territori i per al territori”, que defense les economies locals.

Veïns de la zona afectada han posat veu a la denúncia. Lluís Berenguer, amb finca dins l’àmbit de l’ampliació, ha advertit que el projecte “trencarà tota la tradició agrícola i ramadera de Campredó i l’Aldea”, mentre que Josep Ayora ha lamentat que des de la instal·lació de Kronospan ja s’han multiplicat els fums, olors i sorolls, degradant el paisatge i la qualitat de vida.

No ens resignem a ser territori de sacrifici ni renunciem al dret a decidir què volem ser”, conclou el manifest de Parem Lo CatSud.