Josep Holgado, professor del Campus Terres de l’Ebre i investigador responsable del LIEM, destaca que els impactes del LIEM per als estudiants són “la incorporació de les últimes tecnologies (realitat augmentada, 3D i immersiva) en la formació i el foment d’una educació diferenciadora i continua al servei de l’educació mediambiental”.
La raó de ser d’esta instal·lació és generar canvis en la societat per fomentar l’apreciació de la sostenibilitat i el compromís amb el medi ambient a través de la innovació i l’ús d’eines tecnològiques. Per això el LIEM oferix un entorn d’aprenentatge on s’interactua amb recursos relacionats amb les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) i el medi ambient.
L’espai es dividix en quatre zones: la Zona Thinking, la Zona Design, la Zona Maker i la Zona Stage, en les quals l’alumnat del LIEM treballa tant de manera individual com col·lectiva, combina les intel·ligències múltiples i dissenya entorns, experiències i trajectòries d’aprenentatge incorporant les últimes tecnologies (realitat augmentada, 3D, immersiva) amb simulacions relacionades amb conceptes mediambientals.

Alumne fent ús de les ulleres de realitat virtual durant una activitat a l’Aula Idees. Foto: URV
Holgado destaca que el LIEM “contribueix a augmentar la capacitat d’atendre la diversitat d’usuaris, ja que s’adapta més fàcilment als diferents ritmes de desenvolupament i aprenentatge. És més l’entorn digital ofereix recursos interactius que afavoreixen les possibilitats d’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu entre iguals.
Més enllà dels usuaris finals, per a l’alumnat en etapa universitària, el LIEM esdevé un laboratori d’investigació que afavorix el procés d’ensenyament i aprenentatge dels estudiants dels graus d’educació del Campus Terres de l’Ebre. En aquest sentit, Holgado explica que “ha aportat un distintiu de qualitat a l’estudiantat dels graus del campus que ha afavorit molt positivament la seva competència digital docent”.
Més enllà dels usuaris finals, per a l’alumnat en etapa universitària, el LIEM esdevé un laboratori d’investigació que afavorix el procés d’ensenyament i aprenentatge dels estudiants dels graus d’educació del Campus Terres de l’Ebre. En aquest sentit, Holgado explica que “ha aportat un distintiu de qualitat a l’estudiantat dels graus del campus que ha afavorit molt positivament la seva competència digital docent”.
“S’han complert les expectatives en termes de formació inicial, contínua i permanent amb centres educatius, entitats, institucions i empreses i, fins i tot, ens estem plantejant propostes més ambicioses com establir acords internacionals per compartir el coneixement”, afegeix el responsable del projecte.
El projecte ubicat a l’Aula Idees del Campus Terres de l’Ebre, va iniciar-se l’any 2019 i té previst que finalitze este 2023. Fins al moment s’han realitzat tres accions: el disseny del laboratori, la creació de materials adreçats als usuaris del LIEM i la posada en marxa de les activitats.
El LIEM és un Projecte d’especialització i competitivitat (PECT) Ebre Bioterritori, emmarcat en la RIS3CAT, que ha estat finançat amb Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea dins el PO FEDER de Catalunya 2014-2020 i cofinançat per la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Tarragona.