Ports de la Generalitat ha adjudicat a Marina Cambrils SL l’explotació de la dàrsena esportiva del port de les Cases d’Alcanar per un període de quinze anys, després que esta fos l’única empresa que es presentés a la licitació. El projecte, que suposa una inversió de 2.085.000 euros (sense IVA) en dues fases, planteja un nou model de gestió integral en règim de lloguer per tal de dinamitzar l’activitat nàutica i esportiva durant tot l’any.
Amb este canvi, es vol fomentar la mobilitat de les embarcacions, augmentar la capacitat d’ocupació i millorar els serveis portuaris. A més, s’implementarà una gestió mediambiental integral i es desenvoluparan activitats per impulsar la nàutica, la cultura marinera i la vela inclusiva.
Canvi de model amb descomptes i foment de la cultura marinera
El nou règim de gestió serà de lloguer al 100%, tant en amarratges com en locals, deixant enrere el model anterior de cessió d’ús. Durant la primera fase, s’aplicaran descomptes del 10% al 20% per afavorir la recuperació de la flota. També s’oferiran tarifes especials a embarcacions de rem i vela llatina, per tal de preservar la tradició marítima.
Per a les embarcacions de transeünts que naveguen per la Mediterrània, es reservarà un 5% dels amarratges per a ús públic, i es crearà una zona específica per a barques de lloguer. La dàrsena actual pot acollir fins a 124 embarcacions d’entre 6 i 12 metres d’eslora.
Primera fase: arranjament i posada en marxa
La primera fase inclou millores immediates per iniciar les activitats: s’adequaran els pantalans, es recuperarà el calat, es remodelarà l’edifici principal mantenint l’estètica tradicional del municipi, i es renovaran les xarxes de serveis d’aigua i electricitat. També s’hi instal·laran 48 torretes telegestionades amb sistemes de prepagament.
Segona fase: ampliació i integració urbana
Un cop finalitzades les obres del dic de recer, en un termini previst de dos anys, començarà la segona fase amb una nova configuració de l’espai portuari. Es preveu mantenir un calat de 2,5 metres al canal d’accés i la instal·lació d’un nou pantalà flotant de 78 metres per a 79 embarcacions d’entre 8 i 18 metres.
A més, es crearà una plataforma per a activitats de vela, amb una rampa de varada i una esplanada, pensada per oferir programes educatius, comunitaris i inclusius. Per connectar millor el port amb el nucli urbà, es construirà una nova rampa d’accés des del passeig marítim i un passeig que enllaçarà amb l’entrada principal. El projecte també inclou control d’accessos, plaques fotovoltaiques i punts de recàrrega per a vehicles elèctrics.
Polèmica amb l’anterior gestor
El Club Nàutic Cases d’Alcanar, gestor anterior de la dàrsena, no es va presentar a la licitació. Segons el seu president, Evelio Montfort, l’entitat va decidir no optar a la concessió perquè consideraven que els plecs traslladaven massa riscos al nou operador, sobretot els derivats de fenòmens meteorològics i possibles danys materials. “Vam marxar al desembre per la inseguretat i no hem optat a la concessió pel mateix”, va afirmar Montfort.