La Via Verda tindrà continuïtat fins a Amposta, la Ràpita i les vies del Delta

Territori i Sostenibilitat projecta les connexions, que comporten una inversió de 5,8 milions d'euros

Publicat el 26 de març de 2015 a les 13:36
Actualitzat el 27 de març de 2015 a les 17:05

Els tres trams projectats per donar continuïtat a la Via Verda. Foto: departament Territori i Sostenibilitat


El departament de Territori i Sostenibilitat redacta el projecte per ampliar la Via Verda de la Terra Alta i el Baix Ebre Delta. L’ampliació es farà donant-li 24 quilòmetres de continuïtat per connectar-la amb Amposta, la Ràpita, i les vies ciclistes del delta aprofitant carrils bici existents i infraestructures ferroviàries que han quedat en desús. D’esta manera, la via serà contínua amb una ramal de fins als 99 km fins a la desembocadura de l’Ebre i als 73 km fins a la Ràpita. El projecte d’ampliació de les vies ciclistes a les Terres de l’Ebre, en fase avançada de redacció, comporta una inversió de 5,8 MEUR.
 

Estació de la Via Verda a Benifallet, al tram del Baix Ebre. Foto: Sílvia Berbís

Actualment, a les Terres de l’Ebre, hi ha les vies per a ciclistes següents: · Via verda de la Terra Alta, amb una longitud de 27 quilòmetres, que unix Arnes amb el Pinell de Brai; la Via verda del Baix Ebre, amb una longitud de 22 quilòmetres, continuació de l’anterior fins a Tortosa; i vies ciclistes del Delta de l’Ebre, amb una longitud d’uns 37 quilòmetres d’itineraris pels dos marges del riu fins a la desembocadura. També disposa de diverses rutes cicloturístiques amb itineraris compartits amb vehicles.

El futur traçat es pot dividir en tres trams: enllaç Roquetes – Vinallop; Vinallop – Amposta i Amposta – Sant Carles de la Ràpita. En general, la secció de la nova via verda serà de 3 metres d’amplada, amb una berma a cada costat de 0,5 metres cadascuna.

Enllaç Roquetes – Vinallop:
a nova via verda comença en el punt de connexió amb la via verda del Baix Ebre, a Roquetes, i arriba fins a l’encreuament amb la C-12, prop de Vinallop. Este tram aprofita el traçat de la via de ferrocarril en desús de Tortosa a Ulldecona i té una longitud de 3,5 quilòmetres. El projecte preveu la pavimentació i adequació de l’antiga via del ferrocarril. El traçat travessa dos rotondes, una al polígon del Pla de l’Estació i l’altra al Raval de Sant Crist (TV-3421), on es milloraran les connexions amb la via verda. La resta del trajecte és segregat de la xarxa viària i segueix l’antiga traça ferroviària. Al costat de la rotonda del Raval de Sant Crist s’habilitarà una àrea de descans.

Al llarg de la via verda es plantaran arbres per integrar-la en l’entorn i s’adequaran els encreuaments amb els camins agrícoles per afavorir la seguretat. El projecte inclou el tractament específic dels elements de drenatge, per a facilitar l’evacuació de les aigües.

Vinallop – Amposta:
Este tram, durant els primers 2,5 quilòmetres, seguix el traçat de la via de ferrocarril de Tortosa a Ulldecona en desús des del 1996. Posteriorment discorre per una altra infraestructura ferroviària, l’antiga traça del ferrocarril que havia d’unir el ferrocarril de la Val del Zafàn amb el port de Sant Carles de Ràpita. D’esta infraestructura nomes es va construir la plataforma però mai va entrar en servei.

Finalment la via verda entra a Amposta per l’avinguda Aragonesa, que ja té un carril bici de penetració a la ciutat. La longitud total d’este tram de via verda és de 10,7 quilòmetres.
Així, el projecte es compon de la pavimentació i adequació de les dos antigues traces del ferrocarril, tot i que part del traçat serà de nova construcció, atès que algunes finques ja han revertit la seva propietat.

A l’altura de la Torre de la Carrova, el carril bici serà més ample; es disposarà una plataforma de 5 metres d’amplada perquè pugaser compartida per vianants, ciclistes i accés rodat a les finques agrícoles que no disposen d’una alternativa per accedir-hi. En el pas de la traça pel corredor format per l’AP-7, la C-12 i el ferrocarril a Castelló, el projecte inclou la construcció d’un pas inferior sota la C-12.

Amposta – Sant Carles de la Ràpita:
La via verda, que en este tram té una longitud de 10 quilòmetres, partix del carril bici del passeig del Riu que connecta amb el sud-est de la ciutat d’Amposta. Des d’este punt creua l’avinguda Sant Jaume (TV-3405) i voreja l’enllaç de l’N-340 fins arribar al canal de reg Carles III, on es preveu un espai d’aparcament. A partir d’aquí tot el traçat continua pel marge dret del canal, entre la filera d’arbres existents i la sèquia mare.

Finalment el recorregut connecta connectar amb la trama urbana de Sant Carles de la Ràpita.
Per superar els canals que es troben al llarg del trajecte, es preveu la construcció de quatre passarel·les metàl·liques, de 3,5 metres d’amplada i longituds variables; l’estructura de més longitud té 15 metres.