La pluja dona aire a la verema: DO Terra Alta i Montsant recuperen múscul després de la sequera

Els viticultors confien en una collita millor que els darrers anys, però encara per sota dels màxims històrics. La garnatxa blanca i les varietats autòctones, clau per adaptar-se al canvi climàtic

Publicat el 10 de setembre de 2025 a les 09:40
Actualitzat el 10 de setembre de 2025 a les 09:42

Després de dos anys marcats per la sequera, les vinyes de la DO Terra Alta i la DO Montsant respiren amb la verema d’enguany. Les pluges de la primavera han permès recuperar part de la productivitat i afrontar una campanya que, sense arribar a màxims, serà molt més bona que les darreres.

A la Terra Alta s’espera collir 33-34 milions de quilos de raïm, per sota dels 38-40 milions habituals però molt millor que els 29,5 milions de l’any passat. Al Montsant, confien assolir 7 milions de quilos, una xifra pròxima a un any normal.

La força de les varietats autòctones

Els viticultors destaquen l’èxit de l’aposta per la garnatxa i la carinyena, més adaptades al clima mediterrani continental i millor preparades per resistir sequeres extremes. La garnatxa blanca, emblema de la Terra Alta, consolida el seu lideratge: la comarca concentra el 90% de la producció catalana i el 75% de l’estatal.

Segons ha explicat a l'ACN Jordi Rius, secretari del Consell Regulador de la DO Terra Alta, les vinyes han arribat a finals d’estiu “molt sanes”, sense grans problemes de fongs ni plagues. La previsió és d’una collita d’excel·lent qualitat.

El repte del canvi climàtic

Tot i la recuperació, els viticultors adverteixen que l’estrès acumulat per la sequera encara pesa. “Estem immersos en una emergència climàtica”, recorda Joan Asens, de la DO Montsant. La maduració del raïm s’avança cada any i això obliga a veremes més ràpides i exigents.

Mercats i exportació

El vi ebrenc i prioratí afronta un context internacional complicat, amb guerres i aranzels als Estats Units. Tot i això, el mercat català absorbeix més de la meitat de les vendes i la diversificació de l’exportació —amb la Terra Alta present a 80 països— ofereix un coixí davant les incerteses.

“Si la pell arriba sana al celler, el vi és més bo”, afirma Asens, convençut que la qualitat d’esta campanya ajudarà a mantenir la competitivitat internacional.

Tendències de consum

Els cellers també observen canvis en els gustos dels consumidors. “Les noves generacions busquen vins blancs i frescos, més fàcils de beure”, assenyala el viticultor Joan Arrufí, d’Altavins (Batea). Una tendència que reforça encara més el valor estratègic de la garnatxa blanca i l’aposta per vins embotellats i ecològics.