
Roda de premsa, esta tarda, de la Comissió per la Retirada dels Símbols Franquistes a Tortosa. Foto: Sílvia Berbís
“Si la consulta es manté i el govern no reconsidera esta intenció, farem campanya, una tasca pedagògica i de recuperació de la memoria històrica”, ha explicat esta tarda Laura Hierro, membre de la Comissió. L’entitat ha començat a reactivar-se amb la presentació d’una moció, presentada en el ple passat per la CUP, que demanava la descatalogació del monument, com a primer pas per eliminar través a la seua futura retirada, sense vincular-la a una consulta. El govern de CiU, però, amb el suport d’ERC, va aprobar supeditar la descatalogació al resultat d’esta consulta. “La primera sorpresa va ser veure com CiU i ERC presentaven una moció en la que lligaven la descatalogació a la consulta quan en les reunions prèvies sempre se’ns va insistir en que barregessem les dos coses”, han explicat. Una de les critiques s’ha dirigit específicament a ERC: “No entenem el camí que ha seguit perquè fins ara sempre havia demanat la retirada sense condicions i ara fan marxa enrere per mantindre un paper ambigú”, han lamentat. Els republicans, que donen suport a la consulta, han destacat esta tarda que faran campanya per la retirada.
La Comissió, d’altra banda, ha valorat positivament el requeriment que ha remès el Síndic de Greuges reclamant a l’Ajuntament la retirada sense consulta. “Esperem que es reconsidere la consulta”, han apuntat. També han explicat que, davant l’actuació d’ofici iniciada pel Síndic, l’Ajuntament li va argumentar fa unes setmanes que, a banda de la previsió de convocar a la ciutadania a que es pronuncie, “el monument està catalogat i per tant protegit, i que ja s’havia retirat la simbologia franquista. La resposta del Síndic s’ha conegut avui.
Finalment, la Comissió ha defensat que no hi ha transformació possible, si esta es plantegés com a alternativa a la retirada, que puga aconseguir desproveir el monument del seu missatge original. “Es va plantar a l’eix vertebrador de les Terres de l’Ebre per a que aquells que van perdre la guerra ho recordessen sempre”, ha rememorat.