Amposta crida per la independència: «És complicat, però si lluitem ho aconseguirem»

Societat

L'ANC es mostra satisfeta per la mobilització, que ha aplegat unes 1.600 persones segons la Policia Local

Publicat el 11 de setembre de 2026 a les 21:09
Actualitzat el 11 de setembre de 2026 a les 21:19

Estelades, música popularcrits independentistes han estat els elements més recurrents en la concentració a Amposta per celebrar la Diada Nacional de Catalunya. La mobilització independentista a la capital del Montsià ha estat una de les tres convocades arreu de Catalunya, juntament amb Barcelona i Girona. Amposta ha acollit dues columnes, la del Present i la del Futur, que han recorregut diferents carrers de la ciutat abans de confluir al pont penjant, on s’ha dut a terme l’acte final.

La mobilització ha reunit centenars de persones, segons les estimacions policials, mentre que l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) ha xifrat en 6.000 els assistents. Els cossos policials han situat la xifra en 1.600. El lema "Hi soc. Hi som. Independència" ha sigut l'escollit per les entitats que han impulsat la jornada: l'ANC, Òmnium Cultural, l’Associació de Municipis per la Independència (AMI), el Consell de la República, la Intersindical i el CIEMEN.

Fonts de l'ANC Terres de l'Ebre han expressat a l'Aguaita que estan satisfets de la resposta de la gent: "Les Terres de l'Ebre s'han mobilitzat". "El nostre objectiu era superar les xifres de l'any passat i les hem superat amb escreix, ha vingut més gent", han afegit abans de remarcar que ha passat el mateix a Barcelona i Girona. Entre els assistents no hi havia només ebrencs. Autobusos des d'altres indrets dels Països Catalans s'han desplaçat fins a Amposta per reivindicar la independència.

Pilar ha vingut des de Cambrils per "defensar la terra". La cambrilenca espera que els seus nets i la família segueixin endavant perquè "això s'ha de lluitar amb mala llet i en tenim poca". El camí cap a la independència el veu complicat, però ha reiterat que "si es lluita amb mala llet, segur que ho aconseguirem".

  • Estelades recorrent els carrers d'Amposta a la Columna Present.

Dues columnes per unir present i futur

La primera columna ha estat la del Present, que s’ha concentrat a partir de les quatre de la tarda a la zona poliesportiva i ha iniciat la marxa mitja hora després. La columna ha estat encapçalada per la pancarta 'Hi soc. Hi som. Pel present de la independència'. Pels carrers d'Amposta s'han vist persones adultes, famílies amb infants, joves i representants d'entitats culturals, en una marxa que ha tenyit la ciutat de groc.

Mitja hora més tard, a dos quarts de cinc de la tarda, s’ha concentrat davant de la Lira Ampostina la Columna Futur, que ha començat a caminar a les 16.50 hores. La construcció de dos pilars just abans d'arrancar cap al punt de trobada ha sigut un dels moments més emblemàtics de la jornada. Tot i això, el moment més emotiu de la tarda ha arribat quan les dues columnes s'han trobat. Entre aplaudiments i crits d'emoció, totes dues s'han unit i els participants s'han barrejat els uns amb els altres.

  • Dos pilars a la concentració de la Columna Futur a Amposta.

La confluència al pont penjant

El punt culminant de la mobilització ha estat el pont penjant d’Amposta, on les dues columnes han confluït després de recórrer la ciutat. L’escenari ha simbolitzat precisament la idea que vertebra la convocatòria d'este any: unir les reivindicacions del present amb el futur que els manifestants volen construir.

Dues veïnes d'Amposta, Bea i Fernanda, estan contentes que l'acte s'hagi organitzat a les Terres de l'Ebre: "Ja era hora, aquí tenim molt d'esperit de lluita". "Estem molt contentes amb la rebuda que ha tingut la manifestació i esperem que es pugui dur a terme tots els anys", han reivindicat.

Un dels moments més significatius de la Diada a l'Ebre ha tingut lloc al pont penjant, quan, entre clams independentistes i des del fons de la multitud, han començat a sentir-se crits contra un grup de persones que duia banderes d'Aliança Catalana: "Fora d'aquí feixistes". Els crits han agafat tanta força que les dues dones que les aguantaven les han abaixat immediatament.

  • Les dues columnes d'Amposta entrant al pont penjant.

Davant l'escenari els Xiqüelos i Xiqüeles del Delta i els Castellers de Tortosa han tornat a alçar dos pilars. També s'ha llegit un manifest i s'han fets els parlaments. La manifestació ha acabat amb el Cant dels Segadors i el Virolai, entre altres himnes catalans

Una jornada per reivindicar

Per a l'alcalde d'Amposta, Adam Tomàs, "és un plaer acollir tota la gent que vol una Catalunya pròspera, socialment justa i lliure, i situar-nos a l'epicentre en reivindicacions tan importants com la independència". El republicà ha recalcat que la llibertat de Catalunya queda tan lluny "com siguéssem capaços d'aguantar". "Volem que l'independentisme no sigui sempre una lluita i esdevingui una realitat, no hem de defallir perquè l'única via que tenim per a solucionar les mancances és la independència", ha justificat.

En la mateixa línia, Albert Salvadó, president d'ERC Ebre i diputat al Parlament de Catalunya, ha assegurat que l'objectiu del grup és la independència perquè "s'està desnacionalitzant el país". Entre els reptes pendents, Salvadó ha parlat de reforçar la llengua i la identitat, i de garantir drets i millors serveis públics, i ha demanat que "els reptes de Catalunya es puguin decidir des de Catalunya". "Les Terres de l'Ebre som un territori on segurament patim menys la pèrdua d'identitat, però això no impedeix que s'hagi de reforçar per construir un país obert i inclusiu", ha tancat.

  • Trobada de les dues columnes abans d'arribar al pont penjant d'Amposta.

D'altra banda, Josep Maria Cruset, portaveu adjunt per Junts al Congrés dels Diputats, ha manifestat que "la Diada arriba en un moment en què s'està fent un procés per desfer el país tal com el coneixem". "Avui estem reivindicant dues coses: primer, la unitat de l'independentisme per fer front al procés per desfer el nostre país i, després, la independència com l'única manera de poder sobreposar-nos a aquesta realitat".

Per la seua banda, Irene Negre, diputada per Junts al Parlament de Catalunya i tinent d'alcaldia de l'Aldea, ha considerat que s'ha enviat un missatge molt potent des d'Amposta: "El país és viu i els catalans i les catalanes continuem reivindicant els nostres drets i les nostres llibertats". A més, ha denunciat que "una vegada més, el president Illa viu de genolls a Madrid i no vetlla pels interessos dels catalans". "Necessitem reaccionar, despertar-nos i tornar a aixecar Catalunya per tal de portar-la a la llibertat", ha afegit Negre.

Escull Aguaita com la teva font preferida de Google