El Jutjat d'Instrucció 1 de Sabadell començarà a prendre declaració este dimecres i fins al dia 9 als 40 alcaldes que han format part del comitè executiu de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC) imputats per presumptament cobrar sous encoberts justificats com dietes i desplaçaments.
L'alcaldessa de Tivenys, Maria J. Beltran, és l'única ebrenca esquitxada pel cas i hi haurà d'anar a declarar el divendres 5. "Per una part estàs enutjat perquè penses que no s'hagués hagut d'arribar a esta situació. Segons ens dieun els advocats no hi ha cas per a tot el que s'ha produït. Per tant, intentarem anar a declarar a contestar les preguntes que facen", ha explicat a aguaita.cat l'alcaldessa.
Beltran confia que "tot s'acabe resolent" i que "siga ràpid", perquè "si això tira endavant i es comencen a presentar recursos qui sap quan podria acabar i no és agradable", ha lamentat.
En el cas de l'alcaldessa de Tivenys, els diners cobrats serien uns 4.800 i els ha dipositat en un compte que la Federació de Catalana de Municipis va obrir en esclatar el cas. "Jo els he dipositat -i no retornat- perquè entenc que en el meu cas eren retribucions justes i que no vaig fer res que fos il·lícit o il·legal", especifica Beltran. "No cobro de l'Ajuntament i la retribució que tinc a la Diputació de Tarragona és a temps parcial. Fins i tot si estés a temps complet no seria incompatible cobrar un sou residual, que d'altra banda era justificat", afegix.
D'altra banda, l'FMC ha afirmat en un comunicat que "res feia pensar" que les compensacions per dietes i desplaçaments fossen incorrectes, ja que es declaraven a Hisenda amb les corresponents retencions, i els alcaldes les incorporaven en la seua declaració de la renda.
El jutjat va obrir el 18 de juny una peça separada dins del macrocas Mercuri per investigar si 44 alcaldes --que en algun moment van estar al comitè executiu de l'FMC, quatre dels quals estaven aforats i pendents d'una possible imputació-- havien cobrat "sous encoberts" justificats com dietes i desplaçaments, en total la xifra ascendiria als 180.000 euros.
Així ho va decidir el jutjat després de rebre el 30 de maig un nou atestat policial que concloïa que existeixen "suficients indicis d'una pràctica irregular i prolongada en el temps" a l'FMC que suposava el lliurament de quantitats mensuals als membres en concepte de dietes i desplaçaments que no tenien justificació.
Els membres del comitè executiu de la Federació, alcaldes de diferents municipis catalans, rebien mensualment una quantitat fixa "no per les activitats, intervencions, reunions, actes i desplaçaments relacionats amb la Federació, sinó pel rang que tenen a l'organisme", segons un atestat policial.
La investigació ha demostrat que estos pagaments "no tindrien justificació" perquè corresponen a mesos d'inactivitat, o perquè en aquell mes no s'havien celebrat les reunions previstes estatutàriament del comitè executiu ni del consell nacional.
Trucades intervingudes
Segons consta a l'informe policial, el que era secretari general, cessat per este cas, va advertir al llavors president de l'entitat el 2012, Manuel Bustos, de la possibilitat que la premsa s'assabentés dels presumptes sobresous: "Tu tens cada mes una transferència. S'assabentaran, joder, i el dia que t'enganxen amb una mentida així t'enfonsaran".
En la mateixa conversa telefònica intervinguda i recollida en un informe dels Mossos d'Esquadra, Moreno insistix a qui també era alcalde de Sabadell: "Et pot costar el lloc dir una mentida (...) i al final sabran el que cobres, no t'enganyis, ho sabran".
Els alcaldes imputats de l'FMC compareixeran a partir de dimecres
En el cas de Maria Beltran, l'alcaldessa de Tivenys i única ebrenca afectada, declararà divendres.

ARA A PORTADA
-
Saica Pack inverteix 17 milions a l’Aldea per modernitzar la producció i garantir 52 llocs de treball Redacció
-
-
-
Els trens de l'R15 i l'R16 tornaran a fer parada a Sant Vicenç de Calders a partir del 16 de juny Redacció
-
Les Terres de l’Ebre es preparen per ser l'epicentre a Catalunya de l'històric eclipsi solar del 2026 Xavi Llambrich
Publicat el 01 de setembre de 2014 a les 09:42
Et pot interessar
-
Política Tortosa impulsa la regeneració de la ciutat històrica amb la participació ciutadana
-
Política El conseller d'Esports visita les instal·lacions esportives municipals de Tortosa
-
Política Illa afirma que el Govern està agilitzant el planejament del futur hospital
-
Política Acusen l’extrema dreta de judicialitzar la retirada del monument franquista de Tortosa
-
Política Salvadó revalida la presidència de la Federació d'Esquerra en imposar-se a la candidatura de Rué
-
Política El clavegueram del Poble Nou es modernitza per garantir un futur sostenible