
El taller ‘Experimenteu amb robots’, una de les activitats de la jornada. Foto: URV
Divulgar i apropar la recerca que es porta a terme a la Universitat Rovira i Virgili als estudiants de batxillerat de les Terres de l'Ebre de manera lúdica i entenedora, contribuir a fomentar les vocacions i orientar els alumnes que estan a punt de formar part del sistema educatiu superior. Estos són els objectius del Dia de la Ciència a l’Ebre, una iniciativa de la URV que obre les portes de la universitat als estudiants de secundària i els motiva a participar directament en reptes relacionats amb la investigació. Així, poden començar a perfilar la seua carrera professional i tindre una primera aproximació als coneixements que es poden adquirir als ensenyaments de grau que oferix la URV.
En esta segona edició s'han organitzat activitats relacionades amb els batxillerats de ciències i tecnologia i d'humanitats i ciències socials. Hi han participat 230 alumnes dels instituts Joaquim Bau, Ramon Berenguer IV i Cristòfol Despuig, de Tortosa, i de l’institut de Roquetes.
Els tallers del batxillerat dels àmbits de les ciències i la tecnologia han estat relacionats amb la infermeria, la robòtica i la química. En infermeria, s’ha dut a terme un taller de reanimació, una activitat que ha consistit a mostrar accions que contribuïxen a una millora de les possibilitats de supervivència després d'una aturada cardíaca, anomenades Suport Vital Bàsic (SVB), i els han ensenyat a fer funcionar un aparell de desfibril·lació. Pel que fa a la robòtica, el taller ‘Experimenteu amb robots’ ha consistit en una activitat amb robots mòbils amb rodes, en què els participants han programat un robot educatiu (de la marca LEGO) i han fet que es mogués a partir de la informació dels sensors. Han pogut treballar amb robots reals i veure les possibilitats que tenen. I pel que fa al taller de química sobre depuració d'aigües residuals, els alumnes han dut a terme una experiència pràctica sobre la utilització de carbó actiu per a l'eliminació d'impureses a l’aigua.
Els tallers de ciències socials i humanitats han estat relacionats amb l’educació, l’economia i empresa i l’arqueologia. El Laboratori d'Educació i Tecnologia (ETLAB) ha preparat un taller en el qual els participants han interactuat amb eines informàtiques, audiovisuals i dispositius mòbils, amb la finalitat de conèixer-ne el funcionament i la utilitat didàctica i metodològica. Pel que fa als estudis relacionats amb el grau d’Administració i Direcció d’Empreses, el taller ‘Què cal per ser un bon directiu?’ ha estat una dinàmica pràctica en què els estudiants han anat descobrint els atributs necessaris per ser un bon directiu d'empresa. Han treballat en equip per aconseguir un objectiu i, durant el procés han hagut de planificar, organitzar i aconseguir els recursos disponibles, vendre el producte i obtenir beneficis. L’últim taller ha estat el de la descoberta dels ibers a través de l'arqueologia. En esta sessió han conegut les activitats que du a terme el GRESEPIA, el Seminari de Protohistòria i Arqueologia de la URV i han fet un taller d'escriptura ibèrica en el qual cadascú ha pogut practicar la grafia ibèrica sobre una petita moneda.
Per acabar la jornada, el director del Campus de les Terres de l’Ebre, Azael Fabregat, els ha fet una conferència dinàmica sobre el panorama canviant al món i els ha explicat que els estudiants universitaris es preparen, ara com ara, per treballs que no encara existixen i per resoldre problemes que no es coneixen. El parlament ha acabat amb la projecció d’uns vídeos que mostren com serà la humanitat el 2020 i el 2028, on s’explica que la meitat de les faenes les faran robots, que una de cada tres persones viurà més de 100 anys, que es vencerà el càncer i que el xinès, seguit de l’espanyol, seran les llengües més parlades, i l’obesitat i la depressió, els principals problemes de salut.