La Generalitat dragarà la bocana del Fangar per protegir el cultiu de musclo i ostra

El projecte busca afavorir l’entrada d’aigua marina a la badia per reduir la temperatura i minimitzar la mortalitat dels exemplars, especialment en èpoques de calor

Publicat el 07 d’agost de 2025 a les 10:20
Actualitzat el 07 d’agost de 2025 a les 17:09

El dragatge de la bocana del Fangar, una actuació llargament reivindicada pel sector aqüícola, forma part de les negociacions entre Generalitat i Estat per elaborar un nou pla únic per frenar la regressió del Delta. Així ho ha confirmat a l’Aguaita.cat Toni Espanya, fins ara cap del Servei Provincial de Costes.

“Fruit de les reunions entre representants de la Generalitat i de l’Estat, s’està redefinint un nou projecte d’obertura de la bocana del Fangar, lligat a una obra de mitigació de la regressió del Delta”, ha explicat Espanya.

L’objectiu és aprofitar les arenes acumulades a la bocana per dipositar-les en trams propers del litoral i ajudar a estabilitzar platges i frenar la regressió. El nou pla hauria de posar fi a la coexistència de tres estratègies paral·leles —la del Govern català, la de la Taula de Consens i la de l’Estat— i unificar-les en una sola línia d’actuació conjunta.

“Abans, la Generalitat tenia un pla, la Taula de Consens un altre, i l’Estat un altre de diferent. Ara s’està treballant per fusionar-los i crear una única estratègia consensuada”, ha dit Espanya.

Segons el calendari provisional, el pla únic podria quedar tancat cap a l’octubre. Llavors, es licitaria el projecte executiu del dragatge, amb l’objectiu que estigués a punt abans de final d’any. Tot i això, Espanya adverteix que els terminis dependran de l’exigència ambiental del projecte.

“És una intervenció dins del mar, i això vol dir que haurà de passar una avaluació ambiental bastant exigent, que pot durar com a mínim un any.”
“Després caldrà licitar el projecte executiu —uns sis mesos—, tramitar l’avaluació i, finalment, licitar i executar l’obra.”

Encara no hi ha data clara per a l’inici de les obres, però l’acord polític per fer realitat l’actuació és ferm, i es considera una obra estratègica dins del futur pla únic del Delta.