La segona fase de la restauració de la coberta de l'absis de la Catedral de Santa Maria de Tortosa està a punt de cloure. Tot i que no es podrà obrir per Setmana Santa com es volia, es preveu que al mes de maig es puguin iniciar les visites guiades en este espai del temple gòtic, fins ara en un greu estat de degradació.
La restauració, que ha liderat els arquitectes Carles Brull i Andreu Alfonso, ha permès recuperar més de mig miler d'elements arquitectònics i decoratius barrocs, de gran valor patrimonial, com són gàrgoles, capitells o vidrieres. També s'ha completat el tancament dels merlets, tal com es va iniciar al segle XIV, i que evitarà la filtració d'aigua a la basílica, i s'han coronat les torretes inacabades, que patien el mateix problema.
Els treballs han suposat una inversió de 552.742 euros, i han comptat amb el finançament del 2% Cultural del Ministeri d'Habitatge i Agenda Urbana i la Diputació de Tarragona. El Capítol de la Catedral del Bisbat de Tortosa preveu una tercera fase, per poder netejar i restaurar el tercer nivell de la coberta, que no serà visitable, però que completaria la intervenció. També s'ha presentat el projecte per optar al finançament del 2% Cultural.
Mossèn Cardona ha celebrat que les obres estiguin a punt de finalitzar i aviat compliran amb "la il·lusió" de fer visitable la coberta de l'absis de la basílica tortosina. "Acabem al segle XXI una obra que va començar fa set segles en les dues primeres crugies i que no sabem per què no es va continuar", ha remarcat el degà del Capítol de la Catedral del Bisbat.
Sense este tancament, la basílica tenia greus problemes de filtració d'aigua que deteriorava la catedral i els seus elements escultòrics, i ara s'han corregit. També a les torretes s'han instal·lat "una espècie de casc" que expulsa l'aigua. Els merlets, juntament amb unes baranes que Patrimoni ha autoritzat, seran l'element de seguretat que farà possible que l'espai es pugui visitar, sempre en grups reduïts i guiatge. Les visites s'iniciaran des del claustre per l'escala de Santa Catalina -que també s'està reparant-, i acabarà per la torre de Sant Pere i la capella de Santa Anna.
"Es podrà descobrir la joia que té Tortosa en aquesta part alta de la catedral, que és una meravella. Realment és un reliquiari excel·lent, una cosa francesa d'una riquesa i d'una delicadesa extraordinària, tant en els capitells preciosos com en les gàrgoles -n'hi ha més d'una trentena-, amb figures humanes, vegetals i d'animals, de monstres, com un d'alat que té fins al mínim detall. Hi ha mites de l'edat mitjana sobre l'obscurantisme, però la realitat és eren artistes molt detallistes que treballaven tota la llibertat del món", ha remarcat mossèn Cardona.
Carles Brull, un dels arquitectes que ha dirigit l'obra, ha recordat que ha estat una intervenció de "gran magnitud i abast" que "feia respecte abordar". "Ara es veuen els resultats i és molt engrescador", ha apuntat. Brull ha assenyalat que s'han pogut recuperar elements arquitectònics i decoratius que estaven molt degradats i fets malbé, i que tenen un valor patrimonial molt alt.
Una part important de la restauració s'ha centrat a recuperar els finestrals que segons l'arquitecte estaven en "una situació llardosa, amb un aspecte gens apropiat als valors patrimonials" que té la basílica de Tortosa. Brull ha explicat que estes vidrieres havien tingut un tancament d'alabastre que, després de la Tercera Guerra Catalina, cap al 1882, es van substituir per vidrieres emplomades.
Estes es van destruir parcialment durant la Guerra Civil espanyola i es van substituir per altres vidrieres als anys seixanta del segle passat. La substitució, "sigui perquè es va fer amb pocs recursos, sigui perquè es va fer amb poca sensibilitat", va fer malbé elements decoratius i també les motllures, on es van disposar els vidres "de manera molt barroera, amb pegots de morter". "La sort és que tenim uns restauradors fantàstics que han pogut revertir tornar a fer lluir aquests finestrals", ha aplaudit l'arquitecte.

