L'Il·lustrador Hernan en H i el dissenyador gràfic Joan Marc Clofent han creat un joc de taula que combina el parlar, la identitat, l'humor i les professions més típiques de les Terres de l'Ebre. Llépol és un joc de cartes per comandar un restaurant i servir-hi plats tradicionals del territori. L'objectiu és convertir-se en "l'amo del carxofar" i divertir-se entre més d'un centenar d'expressions autèntiques i pròpies de l'Ebre, com 'Cop de ratera', 'Alsa pataca!' o 'Ta tia monja'. Els creadors necessitaven 6.000 euros per fer el llançament del joc a la tardor. Els han aconseguit en només 3 dies a través d'una campanya de mecenatge que permet precomprar el joc o promocionar-s'hi. Algun mecenes pot, fins i tot, ser-ne protagonista.
Els dos creadors dels joc són exalumnes d'Esardi, l'Escola d'Art i Disseny d'Amposta. Hernan en H és il·lustrador i creador de la marca Del Terreno amb la qual "salvaguarda i dona vida a les paraules típiques de les Terres de l'Ebre que li donen identitat com a poble". Ho fa amb divertides il·lustracions que estampa en samarretes, bosses o davantals, entre d'altres. Les recull de poble en poble, perquè a l'Ebre cada municipi té un parlar, i aconsegueix amb els seus dibuixos que els ebrencs s'hi senten identificats a la vegada que es bolca a conservar frases dels padrins i els iaios, en perill d'extinció.
"Durant el confinament, el temps passava molt a poc a poc i som de cul de mal assiento i teníem la necessitat d'anar a veure la iaia i agafar els túpers i trobar-nos amb els amics i fer la xerrada" i d'estes inquietuds que explica l'il·lustrador va nàixer la idea del joc, juntament amb Joan Marc Clofent, dissenyador i creador de l'estudi de comunicació visual 5doctubre i soci de l'agència de màrqueting digital Infotic Studio.
Llépol és un joc de taula amb cartes que consisteix a obrir un restaurant i servir als clients els plats típics del territori. S'han de fer servir paraules i frases com fato, vianda, pastissets de cabell d'àngel, arròs col i fesols o suquet de peix". Amb més de cent cartes es fa valer la identitat territorial d'una manera molt divertida. "La idea és que incloga moltes expressions de l'Ebre però tenim també una gastronomia pròpia i oficis molt del terreno, com camàlic o terrissaire. Es tracta d'intentar jugar amb les expressions i amb la gastronomia d'aquí", ha apuntat Hernan.
Hi poden jugar entre 3 i 6 persones i podria convertir-se en el joc estrella el pròxim Nadal a les Terres de l'Ebre. El llançament oficial es farà a l'octubre i ja està garantit perquè en només tres dies han assolit el finançament necessari per fer-ho, 6.000 euros.
S'ha aconseguit amb una campanya de mecenatge que acabarà l'11 de juliol, on es pot precomprar el joc però també ser-ne espònsor i publicitar-s'hi. "Volem que es veja com un producte de proximitat i tot i que hem assolit l'objectiu gràcies a particulars i empreses col·laboradores, obrim la porta perquè moltes empreses es puguen sumar al projecte. Es tracta de vendre aquí coses molt nostres", ha apuntat Hernan. Entre les recompenses es pot optar per ser un dels protagonistes del joc i també s'ha obert un concurs entre els mecenes per incloure algun ofici particular de l'Ebre o algun personatge, "com podrien ser els Quicos".
Tot i idear-se com un "producte de proximitat", també és un joc que esperen que es venga arreu de Catalunya. Fora de les Terres de l'Ebre, encara pot arrencar més rialles i sobretot ensenyar i fer pròxim un parlar molt desconegut arreu del país. "Ho entendran segur, tot i que algunes paraules estan mal escrites expressament perquè les diem així", ha apuntat l'il·lustrador. I és que la marca Del Terreno ja va sorgir d'una anècdota personal d'Hernan. L'il·lustrador havia ensenyat a parlar català a un amic francès que en arribar a la universitat es va adonar que aquell català que havia après al Delta semblava un altre idioma diferent del català acadèmic. "Parlem diferent i va ser això la llavor per crear aquests productes, per ensenyar a la resta de gent com parlem i ens expressem", ha defensat Hernan. El joc Llépol vol contribuir una mica més perquè l'experiència dialectal que causen els ebrencs quan aterren en altres territoris de parla catalana dixe de ser una sorpresa.
Un nou joc de taula ebrenc combina gastronomia, oficis, humor i identitat territorial
Llépol aconsegueix finançar-se en tres dies en una campanya de mecenatge que permet precomprar el joc
ARA A PORTADA
-
Els Bombers afronten hores clau abans que es reforce el mestral a l'incendi de Paüls Sílvia Berbís Morelló
-
-
«Delta», la primera sèrie de ficció rodada al cor de l’Ebre, s’estrena el 7 de juliol a 3Cat Redacció
-
La Policia Local d’Amposta identifica tres responsables d’un nou abocament al polígon de l’Oriola Xavi Llambrich
-
Vilalba dels Arcs impulsa un servei públic d'electricitat i no cobrarà als veïns pel consum Redacció
Publicat el 05 de juny de 2020 a les 11:23
Actualitzat el 05 de juny de 2020 a les 12:12
Et pot interessar
-
Societat Universitats prem l'accelerador per impulsar els estudis de Medicina al campus ebrenc de la URV
-
Societat Els professors de l'Institut Deltebre surten a defensar la candidata apartada de la direcció de l'Institut Dertosa
-
Societat Móra d'Ebre aplica mesures per reduir les col·lisions de vehicles dins del nucli urbà
-
Societat Una retallada de mestres posa en risc l’Escola 1 d’Abril de la Palma d’Ebre
-
Societat L'Ajuntament de Tortosa modifica el pressupost per pagar hores extra a la Policia Local i a la Brigada
-
Societat La flamenca Emma aproparà als turistes el projecte de recerca en càncer de mama