El Departament de Justícia, a través de la Direcció General de Memòria Democràtica, retornarà a la família les restes del maqui aragonès Francisco Serrano Iranzo, conegut com el Rubio. Es tracta de l'home que va ser recuperat en l'excavació d'una fossa al cementiri dels Reguers, a Tortosa, a finals de 2020. Dijous la directora general de Memòria Democràtica, Gemma Domènech, farà el lliurament de les restes a la família, per enterrar-les al cementiri de Castellote, a Terol, d'on el maqui era originari. Memòria Democràtica ha instal·lat una placa al lloc on hi havia la fossa, amb un text que recorda que el maqui va ser recuperat i identificat al cementiri dels Reguers.
La identificació de Francisco Serrano ha estat possible gràcies als encreuaments genètics, ja que l'ADN dels ossos coincideix amb el perfil genètic de la filla. Els arqueòlegs van trobar el cos amb un tret de bala, com ja indicava l'autòpsia, així com les restes es van trobar al punt que determinava l'estudi previ i que també assegurava el relat d'un testimoni. El cos va aparèixer de boca terrosa i sense taüt.
Francisco Serrano, el Rubio, era un guerriller antifranquista que actuava a la zona del Maestrat, els Ports i la Terra Alta juntament amb el maqui Florenci Pla, àlies Durruti, conegut popularment com la Pastora. Els dos maquis van assaltar una masia dels Reguers la nit del 3 d'agost de 1954. Van entrar a la casa a l'hora de sopar i van intentar segrestar la filla de la família per poder obtenir diners i menjar. Un dels fills, oficial de milícies, tenia una pistola amagada i va aprofitar un moment de distracció per disparar a Francisco Serrano, però els guerrillers van aconseguir fugir de la casa. Pla va marxar a Andorra, però Serrano va acabar morint a causa de les ferides. El seu cos va ser trobat l'endemà al matí al barranc de Vallcervera, prop de la masia. L'agutzil i el sereno van carregar el cadàver dalt d'un carro i se'l van emportar al cementiri, on va ser enterrat.
Novè identificat
Francisco Serrano és la novena persona identificada amb el Programa d'identificació genètica de la Generalitat, un sistema que disposa d'una base de dades amb perfils genètics de familiars de víctimes i perfils genètics de restes localitzades en fosses. Les dades s'encreuen per veure si hi ha coincidència genètica. De les altres vuit persones identificades, set van ser recuperades de la fossa del Soleràs (les Garrigues) i l'altra a Castellar del Vallès (Vallès Occidental).
Retornaran a la família les restes del maqui enterrat al cementiri dels Reguers
Es tracta de Francisco Serrano Iranzo, àlies el Rubio, mort durant l'assalt a una masia l'any 1954
- Els arqueòlegs treballant al cementiri dels Reguers, a Tortosa. -
- Cedida
ARA A PORTADA
Publicat el
24 de març de 2021 a
les 10:04
Actualitzat el
24 de març de 2021 a les
10:10
Et pot interessar
-
Societat
Una nova edició de la Ribera en Flor marca l’inici de la temporada turística a la Ribera d'Ebre
-
Societat
La sanitat genera prop de 7.000 llocs de treball a les Terres de l'Ebre, un 7% de l'ocupació
-
Societat
Mobilització «històrica» del sector educatiu ebrenc per exigir millores laborals
-
Societat
Tancada docent a «l'institut de les taules girades»
-
Societat
L'helicòpter del SEM amb base a Móra d'Ebre es traslladarà a Reus fins disposar del nou heliport
-
Societat
Deltebre destina prop de 600.000 euros a la millora i manteniment de camins rurals
