Este dissabte es complix mig any de la prohibició de pas de camions en diversos trams de l'N-340 i l'N-240. La mesura, destinada a reduir la sinistralitat i a millorar la fluïdesa del trànsit, ha fet que una mitjana de 6.228 vehicles pesants es desvien cada dia cap a l'autopista. Segons dades de final de febrer, en un dia laborable es desvien 3.818 camions cap al tram de l'AP-7 entre Peníscola i l'Hospitalet de l'Infant, 1.038 al de l'AP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria, i 1.372 al tram de l'AP-7 entre Altafulla i Vilafranca. Les associacions de transportistes continuen reclamant que se'ls bonifique tot el preu del peatge i no només el 50%, mentre que el moviment veïnal per l'AP-7 gratuïta insisteix en alliberar l'autopista.
Segons les dades del Ministeri de Foment , uns 9.030 camions passen diàriament pel tram de l'AP-7 entre Altafulla i Vilafranca; 7.022 circulen per l'AP-7 entre l'Hospitalet i Peníscola, i 2.029 transiten per l'AP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria.
En els tres trams, les bonificacions previstes per als vehicles de quatre eixos o més són d'un 42,53% en el cas dels camions en trànsit i del 50% en els que facen trajectes interns. En paral·lel, també estan exempts de peatge els vehicles lleugers que facen el mateix trajecte d'anada i tornada en el tram comprès entre Alcanar i Vilafranca Sud en un període de 24 hores entrant i sortint pel mateix peatge. En tots els casos, els conductors han de disposar d'un sistema de peatge dinàmic o telepeatge (Via T).
Els transportistes volen bonificacions del 100%
Des de la seua entrada en vigor el 2 de setembre passat, la mesura ha generat rebuig entre el col·lectiu de transportistes, que ha protagonitzat diverses marxes lentes arreu de Catalunya. El sector vol que la bonificació dels peatges siga total i no del 50% com està establert en l'actualitat. Segons els camioners, els peatges obligatoris tenen impacte en el seu negoci i els veuen com un nou tribut afegit als impostos dels hidrocarburs.
La Federació Empresarial d'Autotransport de Tarragona (FEAT) denuncia que la mesura que restringix el pas de camions "assenyala i criminalitza el sector". Segons el seu president, Josep Lluís Aymat, són les administracions qui "han badat i fracassat en la seva missió de tenir les infraestructures en correcte estat" i això, diu, no és responsabilitat dels transportistes.
Reclamen l'AP-7 gratuïta a l'Ebre
El moviment veïnal ebrenc per una AP-7 gratuïta insistix que el desviament de camions només ha beneficiat la concessionària de l'autopista, mentre el govern espanyol ha aprofitat per convertir l'N-340 "en una carretera comarcal, apedaçada amb diverses rotondes i limitacions de velocitat".
El portaveu del moviment, Llorenç Navarro, diu que la gratuïtat de peatges per a tots els usuaris de l'AP-7 seria més eficient per reduir el transport pesant de l'N-340. Segons Navarro, la mesura "coarta" la llibertat de circulació i "posa en risc" els usuaris de carreteres urbanes i interurbanes del territori per on els camions busquen alternatives per desplaçar-se. A més, el portaveu veïnal ha recordat que a final d'any venç la concessió de l'AP-7 entre Tarragona i Alacant, i que el govern espanyol ha reiterat que no la renovarà.
Al seu torn, l'alcalde del Vendrell, Martí Carnicer, opina que la situació a l'N-340 "ha millorat claríssimament" des que els camions estan obligats a desviar-se cap a l'autopista. Tot i això, Carnicer apunta que l'eficàcia de la mesura a la costa no es podrà comprovar fins més no se sotmeti a "més estrès". En aquest sentit, la prova de foc arribarà durant les operacions de Setmana Santa o de les vacances d'estiu, quan les cues quilomètriques de vehicles són una constant a la zona.
Més de 3.800 camions es desvien cada dia de l'N-340 cap a l'autopista per creuar les Terres de l'Ebre
Els transportistes continuen reclamant que se'ls bonifique el 100% del peatge
ARA A PORTADA
Publicat el 02 de març de 2019 a les 08:59
Actualitzat el 02 de març de 2019 a les 09:10
Et pot interessar
-
Societat José Luis Arín confia en un pontificat de Lleó XIV continuista però amb una empremta pròpia
-
Societat «Ràpita Olé»: Un dia de germanor, alegria i flamenc a La Ràpita
-
Societat El de Tortosa és l’únic bisbat català que ha enviat un Papa a Roma
-
Societat Tortosa acull el segon Festival de Tunes de les Terres de l’Ebre
-
Societat Les Terres de l’Ebre sumen una nova platja amb Bandera Blava i ja en tenen nou el 2025
-
Societat Tortosa homenatjarà Federico Mayor Zaragoza el 15 de maig