L'Ajuntament de Tortosa ha incoat un expedient sancionador a l'empresa Acciona Servicios Urbanos, adjudicatària del servei de recollida de residus sòlids urbans i de neteja viària, per incompliment del contracte. Segons ha explicat este dilluns l'alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, acompanyat per la primera tinent d'alcaldia, Mar Lleixà i la regidora de Serveis Municipals, Marga Abelló, durant els últims mesos, l'Ajuntament ha fet diversos requeriments a l'empresa que presta el servei des del 2018 en relació amb l'execució de diferents aspectes del contracte que no han estat atesos en la seua totalitat o que no s'han dut a terme.
A més amb l'objectiu de verificar el compliment de les obligacions establertes al contracte de concessió del servei, l'Ajuntament va encarregar el passat mes de febrer una auditoria sobre el servei de neteja viària i recollida de residus. "Una auditoria que ens permetrà disposar d'informació objectiva i contrastada sobre el funcionament del servei per detectar possibles incompliments contractuals i valorar l'impacte que tenen en l'espai públic", ha explicat l'alcalde.
De fet, l'empresa que presta el servei ha de posar a disposició de l'Ajuntament els mitjans tècnics necessaris perquè puga conèixer la planificació i programació del servei de forma complerta: documentació diària dels torns, rutes, itineraris, equips i resultats. "Esta cooperació i transparència informativa no s'està produint, la qual cosa dificulta la tasca de verificació de la correcta prestació del servei i l'assoliment dels objectius contractats", ha dit l'alcalde. També per completar l'auditoria és necessari que l'empresa adjudicatària facilite més informació a l'Ajuntament.
Pel que fa als requeriments que s'han fet a Acciona sense resposta o amb resposta parcial fan referència a la planificació operativa a llarg termini amb la definició d'itineraris i zonificació, la programació detall de les rutes i l'inventari de contenidors, que ha de ser georeferenciat.
A més, l'Ajuntament ha constatat un incompliment en l'horari de la deixalleria que és inferior al mínim previst; que part dels vehicles no disposen del dispositiu GPS actiu o que no transmet la informació a la plataforma de seguiment municipal; la presència de vehicles que no inclouen la imatge corporativa; la no instal·lació de distintius que identifiquen la data de l'última neteja dels contenidors; la falta de lliurament dels tiquets de bàscula de les entrades i sortides de material del servei de la deixalleria i la manca de campanyes de comunicació i sensibilització.
"Emprenem accions per fer complir el contracte, aplicarem el règim sancionador si es proven les infraccions i establirem les mesures correctores per aconseguir el compliment del contracte i garantir la prestació del servei de recollida de residus, neteja viària i gestió de la deixalleria de manera correcta", ha assenyalat Jordan. Quant a les sancions, en funció de la seua gravetat arriben fins a 6.000 euros les lleus; entre 6.001 i 18.000 euros les greus i entre 18.001 i 36.000 les molt greus.
Finalment, l'Ajuntament continuarà impulsant campanyes de civisme, amb la figura dels agents cívics, per sensibilitzar la ciutadania de la necessitat de mantenir net, agradable i segur l’espai públic i aplicarà l’Ordenança Reguladora del Bon Ús de la Via Pública i dels Espais Públics que preveu sancions de fins a 750 euros per llençar la brossa fora del contenidor.
