La repatriació dels cossos de les víctimes comença avui

El conductor de l'autobús es troba en estat crític | Els forenses identifiquen cinc de les víctimes de l'accident a Freginals

Publicat el 22 de març de 2016 a les 13:19
Actualitzat el 22 de març de 2016 a les 18:34

Imatge del lloc de l'accident, al km 333 de l'AP-7, a Freginals. Foto: Sílvia Berbís


La consellera de Presidència i portaveu del govern, Neus Munté, ha explicat este migdia en la roda de premsa per informar dels acords de govern que "continuen els treballs per afavorir la més ràpida repatriació" de les 13 víctimes mortals de l'accident de diumenge passat a Freginals. Segons Munté, "entre avui i dijous la major part de víctimes han de retornar als seus països d’origen". Durant el dia d'avui ja han començat a ser traslladats alguns dels cossos des del tanatori de Jesús, on s'han fet les autòpsies i els reconeixements. Dos de les víctimes han estat traslladades al tanatori de Tortosa per tal que els familiars puguen guardar dol fins al moment de la repatriació.

Avancen les identificacions

De fet, els forenses del departament de Justícia ja han identificat científicament 5 de les 13 víctimes mortals de l’accident de Freginals. El cadàver d’una noia uzbeka l’han reconegut gràcies a una mostra d’empremtes dactilars. La resta de cossos els han identificat per la morfologia dental i corresponen a dos noies italianes, una alemanya i una altra d’austríaca. Hi ha 6 famílies més que ja han arribat i que estan a l’espera de la identificació científica dels cadàvers. Després de les identificacions, la jutgessa és qui autoritza l’entrega dels cossos a les famílies i, posteriorment, s’inicien els tràmits per a les repatriacions.  

A hores d’ara, la majoria de les famílies ja estan al tanatori de Tortosa en contacte amb els Mossos i amb l’equip forense del departament de Justícia i han passat per seu judicial per complimentar el reconeixement de les víctimes. Durant el dia d’avui s’espera l’arribada dels familiars d’una víctima més. Pel que fa a la família de la tretzena víctima, s’han fet les gestions a través del consolat alemany perquè puguen aportar els elements personals necessaris per a la seua identificació científica.
 
Els Mossos i l’equip de forenses del departament de Justícia reben els familiars al tanatori de Tortosa-Jesús, el lloc on diumenge van quedar enllestides les autòpsies de tots els cadàvers. L’equip de l’Institut de Medicina Legal i Forense, que du a terme tots els exàmens, ha obtingut els primers resultats després de l’arribada a Tortosa de 10 de les possibles famílies de les 13 víctimes. A mesura que avancen les hores, els forenses podran confirmar les primeres hipòtesis sobre la identitat de les altres restes mortals.
 
Quan les famílies arriben al tanatori, els Mossos i l’equip forense les acompanyen en el reconeixement ocular de les restes i recullen totes les dades que puguen contribuir a la identificació científica dels cossos. Estes dades poden ser mostres d’ADN d’un raspall de dents, radiografies de les dents o empremtes dactilars.
 
A diferència de l’Estat espanyol, molts països només disposen de les empremtes de les persones fitxades per la policia. És per això que dos dels forenses de l’equip activat pel departament de Justícia són especialistes en odontologia, amb experiència en identificació de cadàvers en grans catàstrofes a través de la morfologia dental. Si no hi ha fórmules alternatives per a la identificació, els Mossos demanen informació als dentistes de les possibles víctimes a través de la Interpol. 
 
Al tanatori de Tortosa-Jesús i als jutjats d’Amposta també hi ha 10 intèrprets del departament de Justícia capaços de traduir en anglès, francès, italià, alemany i altres llengües. D’una banda, estos intèrprets assistixen les víctimes i els familiars en el reconeixement dels cadàvers i durant les entrevistes amb els Mossos i els professionals de l’Institut de Medicina Legal i Forense. Per l’altra, estan a la disposició dels afectats que vulguen agilitzar tots els tràmits judicials vinculats a l’accident, com l’opció de formar part del procediment i reclamar les indemnitzacions legals que els puguen correspondre.
  
Avui algunes famílies han estat traslladades a Barcelona pels Mossos per recollir les pertinences de les seues filles i ahir es va iniciar el procés de retorn dels objectes personals que portaven les noies a l’autocar.
 
Protecció Civil, amb la col·laboració de l’aeroport de Barcelona - el Prat, manté el dispositiu per facilitar l’acollida i el trasllat dels familiars que arriben a l’aeroport fins als centres hospitalaris o el centre d’acollida de Tortosa. A més, l’aeroport manté habilitada una sala privada i d’accés restringit per als familiars dels afectats que aterren a Barcelona, on se’ls oferix suport psicosocial.
 
Al centre d’acollida de Tortosa hi ha equips de suport psicosocial per fer l’acompanyament als familiars de les víctimes. En este centre també hi ha representants del consolat italià. Des del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) de Protecció Civil, es manté el contacte amb els consolats austríac, uzbek, francès, romanès i alemany. Membres del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya (COTS) estan al CECAT fent gestions de comunicació a familiars i amics que demanen informació a través del telèfon 012. De la mateixa manera, s’està en contacte amb els diversos consolats de les nacionalitats que figuren a les llistes d’afectats per coordinar-ne la informació i els tràmits. Així mateix, membres de la Creu Roja mantenen un equip d’atenció als familiars de les víctimes a Tortosa.
 
23 persones continuen ingressades

Pel que fa al nombre de ferits, el departament de Salut informa que en estos moments hi ha 23 persones ingressades (2 pacients en estat crític,  3 en estat greu i 18 menys greus).
Segons el conseller de Salut, Toni Comín, la noia que estava en estat crític ha evolucionat favorablement i ara es troba en estat greu, mentre que dos pacients que es trobaven en estat greu ara es troben en estat crític, entre ells el conductor.

14 dels pacients es troben als hospitals de l'àrea de l'accident (Hospital Verge de la Cinta de Tortosa, Hospital Comarcal d'Amposta, Hospital Comarcal de Vinaròs, Sant Joan de Reus i Joan XXIII de Tarragona. Mentre que 9 més es troben els hospitals de l'àrea de Barcelona : 2 pacients a l’Hospital Universitari de Bellvitge a l’Hospitalet de Llobregat; 1 pacient a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau; 2 pacients a l’Hospital Clínic de Barcelona; 1 pacient a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron; 1 pacient a l’Hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí; 1 pacient a l’Hospital Germans Trias I Pujol (Can Ruti) i 1 pacient a l’Hospital del Mar.