
Imatge d''arxiu dels radars per trams que funcionen des de fa un any a la N-340, entre La Ràpita i Amposta. Foto: Sílvia Berbís
Ja està instal·lat a la via, i en fase de proves, el nou radar per tram que el Servei Català de Trànsit posarà en funcionament a l’autopista AP-7, entre Ulldecona i Amposta. El radar controlarà la velocitat amb què els vehicles cobrisquen un tram de 18 quilòmetres en els carrils direcció a Barcelona de l’autopista. És un dels sis nous radar de velocitat per tram previstos al conjunt de carreteres catalanes. Trànsit preveu fer públic quan entren en servei, que serà properament, possiblement este mateix mes d’abril.
Ara fa un any ja es van posar en marxa els altres dos radar per tram que hi ha a les Terres de l’Ebre, concretament a la carretera N-340 entre La Ràpita i Amposta. Es tracta d'un radar en cada sentit de la marxa i situats a l'entrada i sortida d'un tram de 4,460 km de longitud, entre els punts quilomètrics 1.079,220 i 1.074,760.
Actualment a Catalunya hi ha 189 radars actius, i d'entre ells, deu són radars per tram; En una entrevista d'Europa Press, el director de Trànsit, Joan Josep Isern, ha justificat este tipus de radars perquè "no es tracta que els conductors no corrin en un punt concret, si no en un tram".
Ha explicat que a Catalunya la ràtio de radars per milió d'habitant és de 25,2, mentre que a Espanya en són 36,1, i països líders pels seus índexs de sinistralitat com Regne Unit tenen un índex de 92,1, Suècia, de 123,6 i Holanda, 71,2. "Nosaltres estaríem segurament entre els països més avançats en reducció de sinistralitat que tenen menys radars", tot i que de moment ha descartat arribar a estos nivells de radar per milió d'habitants.
Isern ha indicat que, després d'una dècada de reducció de la sinistralitat a tota Europa, entre els anys 2000 i 2010, de més del 50%, ara en aquests països líders l'objectiu de seguir reduint a la meitat la sinistralitat "no s'està aconseguint". Concretament, a Catalunya el percentatge de morts per milió d'habitants el 2010 era de 51 i el 2014 és de 36, i a Espanya, era de 53 i ara se situa en 36.