La Fundació Palau de Caldes d'Estrac (Maresme) va inaugurar dissabte 'Picasso Horta Miró Mont-roig', una exposició del fotògraf Jean Marie del Moral, que explora la relació entre Miró i Picasso a través de paisatges de Mont-Roig del Camp (Baix Camp) i Horta de Sant Joan (Terra Alta). Les fotografies evoquen el cubisme de Picasso i els quadres detallistes de Miró, inspirats fa més d'un segle en estos indrets. Per a Del Moral, és "extraordinari" pensar que estos llocs van ser "el punt de partida" de dos de les gran obres del segle XX. Les fotografies, diu, mostren algunes "connexions no evidents" amb els artistes i d'altres que el mateix Del Moral qualifica de "miracles" per la semblança entre el paisatge i els quadres que van pintar.
Una d'estes revelacions la va tenir a l'entorn de la muntanya de Santa Bárbara, al Port, a Horta de Sant Joan. Era un indret, justament, proper a la cova on Picasso es va instal·lar amb el seu amic Manuel Pallarés a principis del segle XX. Jean Marie del Moral va topar allà amb unes roques inesperades.
El perfil de la muntanya, explica l'autor, és molt similars al perfil del retrat que l'any 1909 va fer Picasso a la seua primera parella sentimental, Fernande Olivier. Era un dels seus primers retrats cubistes i per Del Moral és una clara connexió entre el paisatge i l'obra: "La roca és davant de la cova on dormien Pallarés i Picasso. Potser Picasso també la va veure".
El segon 'miracle' va tenir lloc al mur del convent de Santa Bárbara. "En una sessió sempre tens previstes algunes coses, però a vegades apareixen coses inesperades i, en aquest cas, va ser molt emocionant", relata el fotògraf. En este mur va trobar una gran semblança entre una de les pedres i el retrat que va fer Picasso al també pintor Carles Casagemes.
A més, només dos metres més enllà d'esta pedra, Del Moral va topar amb una altra peça del mur d'una gran similitud amb el retrat que li va fer l'escultor Pau Gargallo al mateix Picasso. "Té les formes d'una cara humana i s'hi assembla molt. És com un retrat de Picasso", detalla el fotògraf.
Més enllà d'estes connexions més evidents, la mostra pretén fer un "viatge mental, pictòric i intel·lectual" a través dels paisatges de dos indrets "que s'assemblen molt" i que haurien estat font d'inspiració de dos grans artistes, com són Miró i Picasso. "És una conversa poètica que busca un imaginari comú", resumeix l'autor.
Sobre l'entorn d'Horta i Mont-roig, Del Moral en destaca "la bellesa de la llum i les formes pictòriques del paisatge". En el fons, el mateix autor admet que a través de l'exposició també vol sensibilitzar el públic sobre la bellesa d'un paisatge que s'ha conservat "tal com era" i que té una "puresa excepcional".
La connexió amb Cézanne
En la passejada pels paratges tarragonins, Jean Marie del Moral ha detectat connexions més enllà de les pròpies dels paisatges amb els artistes. Per al fotògraf, la muntanya de Santa Bárbara d'Horta de Sant Joan és, per a Picasso, "l'equivalent" a la muntanya de Sainte-Victorie que va inspirar Paul Cézanne.
"Els anys en què Picasso està pintant allà, ell està enamorat de l'obra de Cézanne", detalla Del Moral. Ara, diu, quan passeja per l'entorn dels Ports no només pensa en Picasso sinó també en Cézanne en observar la natura que l'envolta.
El fotògraf Jean Marie del Moral explora la relació entre Miró i Picasso a través dels paisatges d'Horta i Mont-roig
L'autor convida a un "viatge mental, pictòric i intel·lectual" que connecta els dos artistes a través del territori
ARA A PORTADA
-
-
-
Un policia local d'Amposta mor possiblement electrocutat mentre reparava el seu cotxe elèctric Redacció
-
La Diputació aprovarà l'1 d'agost el projecte definitiu de la carretera entre la Ràpita i Poble Nou Xavi Llambrich
-
Marina Cambrils gestionarà durant 15 anys la dàrsena esportiva de les Cases d’Alcanar Xavi Llambrich
Publicat el 01 de maig de 2023 a les 10:32
Actualitzat el 01 de maig de 2023 a les 10:46
Et pot interessar
-
Societat Catorze empreses digitals volen establir-se a les Terres de l’Ebre amb el suport dels Fons de Transició Nuclear
-
Societat Els cinc alcaldes de pobles afectats pel foc reclamen per carta la declaració de zona catastròfica
-
Societat La pedregada del divendres malmet finques de vinya a la Terra Alta
-
Societat L'hospital Verge de la Cinta usa guies quirúrgiques en 3D personalitzades per fer operacions complexes de columna
-
Societat Els pagesos afectats per l’incendi, decebuts després de la reunió sobre els ajuts
-
Societat AnimaNaturalis carrega contra l’Ajuntament d’Amposta per destinar 850.000 euros a un museu dels bous