Les actuacions al Passeig del Carrilet de Deltebre per minimitzar el risc d’inundacions mitjançant la canalització i el bombeig de les aigües del Préstamo avancen. El que pretén ser un dels projectes estratègics "més rellevants de la història del municipi" també transforma la façana nord de Deltebre i la converteix en un nou espai de cohesió i projecció.
Actualment, s’estan desenvolupant els treballs corresponents a la segona etapa de la primera fase del projecte, que comprèn un tram d’actuació de 1.100 metres i s’estén des de la rotonda del Camp Nou fins al carrer Pescadors, a l’alçada de la carretera TV-3454. L'execució d'este tram suposa una inversió total de 3.851.000 €, dels quals 2.000.000 € provenen de diferents subvencions, i té una finalització prevista per al 2026.
Segons l’alcalde de Deltebre, Lluís Soler, "és una resposta directa a una de les principals problemàtiques històriques del nostre municipi, però també als reptes actuals que ens planteja el canvi climàtic". Soler ha remarcat "la necessitat de seguir invertint de manera decidida amb infraestructures potents, planificades i sostenibles, que ens permetin garantir la seguretat i el benestar de la ciutadania", davant les pluges intenses viscudes darrerament.
Esta etapa inclou la construcció de dos dipòsits de regulació d’aigua, amb capacitats de 402 m³ i 345 m³, així com la instal·lació de dues bombes principals. La primera bomba tindrà la capacitat de desguassar fins a 2.500 litres per minut i disposarà d’espai per a una bomba auxiliar, mentre que la segona, de major potència, podrà evacuar fins a 30.000 litres per minut, reforçant la capacitat de drenatge i la seguretat hidràulica de la zona.
La transformació també permetrà reconvertir este àmbit en un nou eix de mobilitat sostenible, amb la incorporació d’un carril bici i de la millora de l’enllumenat amb la instal·lació de fanals. Amb l’execució d’esta segona etapa i l’aprovació al darrer plenari del projecte de la tercera, Deltebre avança amb pas ferm en la transformació del desaigüe del Préstamo en un pol d’atracció turística.
El cost econòmic de tota la primera fase del projecte, que inclou tres etapes d’execució, s’estima en prop de 12 milions d’euros. Actualment, l’ajuntament compta amb el 50% dels fons subvencionats per part d’altres administracions, mentre que la resta haurà de ser assumida amb recursos propis municipals. Per este motiu, l’alcalde ha reclamat la creació d’una línia d’ajuts estructurals que permeti als municipis del Delta de l’Ebre adaptar-se als efectes del canvi climàtic.
